פריקרדיטיס (דלקת קרום הלב)

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פריקרדיטיס (הנקרא גם "דלקת קרום הלב") הוא כאב וגירוי של הפריקרדיום – השק שעוטף את הלב. זוהי בעיה שגורמת לכאב חזה חד ופתאומי, שבדרך כלל חולף תוך מספר ימים. ברוב המקרים, מדובר בפריקרדיטיס חריף שמופיע מהר וחולף מהר, אך במקרים אחרים עלול להתפתח מצב כרוני שנמשך למשך זמן ארוך.

הכאב החד המאפיין פריקרדיטיס נגרם כתוצאה מדלקת וחיכוך בין שתי שכבות הפריקרדיום. הטיפול בדלקת קרום הלב הוא בדרך כלל תרופתי ולעתים רחוקות יש צורך בניתוח לתיקון המצב.

תסמינים

פריקרדיטיס מתאפיין בכאב חד ודוקר מאחורי עצם הסטרנום ובצידו השמאלי של החזה. כמו כן, קיימים מקרים בהם הכאב מתאפיין בתחושת גירוי ולחץ בעצמות משתנות. הכאב עשוי להקרין לאזור כתף שמאל והצוואר, והוא מוחמר בזמן שכיבה, נשימה מאומצת, שיעול או בליעת מזון.

מלבד זאת, עשוי להתפתח חום של 37.5-38.5, תחושת עייפות ותשישות, שיעול יבש ובצקות בבטן וברגליים. בשל הסימנים המזכירים מאוד מחלות לב אחרות, קיימים מקרים בהם קשה מאוד להבדיל בין פריקרדיטיס להתקף לב, ויש לקחת זאת בחשבון במהלך האבחנה.

פריקרדיטיס כרוני מוגדר כמחלה שנמשכת מעל 6 חודשים, ומתאפיין בדלקת כרונית המלווה בנוזל פריקרדיאלי (נוזל בתוך הפריקרדיום). מלבד זאת, המחלה הכרונית גורמת גם כן לכאב חזה ממושך ולסימנים הדומים למצב החריף.

גורמים

דלקת קרום הלב גורמת לזיהום שק הפריקרדיום והחיכוך בין שתי שכבות הפריקרדיום מוביל לתחושת כאב. ברוב המקרים, לא ניתן לאתר את הגורם לפריקרדיטיס, והרופאים חושדים בזיהום ויראלי.

במקרים אחרים, פריקרדיטיס מתפתח לאחר התקף לב כתוצאה מגירוי על רקע הפגיעה בשריר הלב. תופעה זו נקראת סינדרום דרסלר, וזהו מצב בו מופיע פריקרדיטיס מספר שבועות אחרי התקף לב או ניתוח לב גדול, וככל הנראה מדובר בתגובה אוטואימונית. כמו כן, פריקרדיטיס עשוי להופיע במחלות כמו לופוס או דלקת פרקים ראומטית או כתוצאה מטראומה.

טיפול בפריקרדיטיס

הטיפול בפריקרדיטיס תלוי בגורם למחלה ובחומרת המצב. פעמים רבות, פריקרדיטיס קל מוקל ללא טיפול משמעותי, ולעומת זאת קיימים מצבים קשים הדורשים טיפול אגרסיבי ולעתים אף ניתוח.

טיפול תרופתי

הטיפול התרופתי בפריקרדיטיס כולל תרופות להקלה על הכאב ותרופות אנטי דלקתיות בהתאם לחומרת המצב.

  • משככי כאבים ממשפחת NSAID – במצבים הקלים משתמשים במשככי כאבים פשוטים כמו אדוויל או נורופן להקלה על הכאב. התרופות עוזרות לשיכוך הכאב ולשיפור המצב הכללי ותוך מספר שבועות הכאב חולף. במקרים אלה עדיף להשתמש בתרופות בעלות תכונות אנטי דלקתיות כמו איבופרופן (אדוויל ונורופן) על מנת להפחית את התהליך הדלקתי ולהימנע מתרופות שלא עושות זאת כמו אקמול.
  • תרופות נרקוטיות – במצבים של כאב קשה ניתן להשתמש בתרופות כמו מורפיום או משככי כאבים חזקים אחרים להקלה על הכאב.
  • קולכיצין – תרופה אנטי דלקתית שנחשבת לתרופת הבחירה בפריקרדיטיס כרוני. קולכיצין מפחית את סימני פריקרדיטיס, מקל על התהליך הדלקתי ומוריד את הסיכון להתפתחות סיבוכים או שהמצב יחזור. תרופה זו לא בטוחה לחולים בעלי בעיות בכבד או בכליות ועלולה לגרום לתופעות לוואי שונות.
  • סטרואידים – במידה והקולכיצין לא עובד או שלא ניתן להשתמש בו מסיבות שונות ניתן להשתמש בסטרואידים. באופן כללי משתדלים להמעיט שימוש בסטרואידים סיסטמיים במצבים כרונים בגלל תופעות לוואי, אך במקרה זה אין ברירה אלא להשתמש בסטרואידים. כמו כן, במקרים קלים, נוטים להשתמש בסטרואידים לתקופה קצרה בזכות האפקט האנטי דלקתי ועל מנת להימנע מהקולכיצין על תכונותיו השליליות.

טיפול כירורגי

במידה והמצב מסתבך ונגרמת טמפונדה לבבית (נוזל בשק הלב), יש צורך בטיפול מתקדם יותר. במקרה זה ניתן לנקז את הנוזל על ידי הכנסת מחט אל חלל הפריקרדיום או במקרים קשים יותר, לבצע ניתוח להסרת הפריקרדיום הפגוע.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן