מעמדה החוקי של תרומת ביציות בישראל

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מעמדה החוקי של תרומת ביציות בישראל

ידוע לנו כי 16-20 אחוזים מהזוגות בארץ סובלים מבעיות פוריות שונות ונתקלים בקשיים בכניסה להריון, כאשר רוב רובם של זוגות אלו פונים לטיפולי פוריות או תרומת ביציות על מנת להפוך להורים.מעמדה החוקי של תרומת ביציות בישראל

החוקים הנוקשים העוסקים בתחום תרומת ביציות וטיפולי הפריה הקשו מאוד על זוגות לעבור את ההליכים בארץ ולאחרונה השתנה החוק בנושאים הללו. כעת מקלה החקיקה בצורה משמעותית על המעוניינים לעבור הליכי תרומת ביציות בישראל.

תרומת ביציות והפריה חוץ-גופית 1987

החוק 1987 על פי סעיף 4/1 לתקנות בריאות העם – הפריה חוץ גופית קובע כי תרומת ביציות תעשה רק על ידי אישה שעוברת טיפולי פוריות ובנוסף, אוסרת (בצורה חד משמעית) אותה חקיקה על קבלת תרומת ביציות מחברה או קרובת משפחה.

הסיבות לשינוי בחוק

בשנת 2000, לאחר פרשיות מסוימות בתחום תרומת ביציות, הוקפאו בצורה זמנית כל טיפולי ההפריה המלאכותית בארץ, מה שהביא נשים וזוגות ישראלים רבים לעבור הליכים יקרים של  תרומת ביציות והפריה מלאכותית בחו"ל (קפריסין ומזרח אירופה בעיקר).

מצוקתן של אלפי נשים דחפה את שר הבריאות (דאז שלמה בניזרי) לנסות ולהתיר בחוק, תרומת ביציות  גם מנשים שאינן עוברת טיפולי פוריות. בשנת 2000 הוחלט כי תוקם ועדה ציבורית-מקצועית שתבחן את כל ההיבטים הקשורים לנושא תרומת ביציות .

ועדה זו התמקדה בהיבטים הלכתיים, משפטיים, אתים וחברתיים של תרומת ביציות ולאחר מספר הצעות חוק שהועלו בנושא, ב-8 במאי 2007 עברה הצעת חוק בקריאה ראשונה, כאשר ב-7 ביוני 2010 עבר החוק בקריאה שלישית בכנסת.

עיקרי החוק בנושא תרומת ביציות

אלו הם עיקרי החקיקה האחרונה העוסקת בתחום תרומת ביציות והפריה מלאכותית במדינת ישראל:

  • תרומת ביציות מותנית בכך שבריאות האישה תקינה פיזית ונפשית, נשואה או רווקה בגילאים 21-35.
  • אישה המתאימה לקריטריונים הללו תוכל לתרום ביציות שלוש פעמים במהלך חייה כאשר בין תרומת ביציות אחת לאחרת יהיה הפרש זמן של חצי שנה לפחות.
  • תרומת ביציות של אישה אחת תוכל לשמש לכל היותר תשע נשים.
  • התורמת והנתרמת תהיינה בנות אותה הדת.
  • על הנשים המעורבות בהליך תרומת ביציות להישאר אנונימיות עד תום ההליך.
  • יוקמו שתי ועדות: הראשונה היא ועדת מעקב שתפקח על רישום תרומת ביציות ועל חלוקת הביציות, השניה היא ועדת חריגים שתעסוק בנושא תרומת ביציות בתוך המשפחה.
  • יוקם מאגר חסוי של ילדים שנולדו מתרומת ביצית.

שכיחות הליך תרומת ביציות בארץ

בעקבות השינויים שהושגו  בחוק תרומת ביציות והפריה מלאכותית יוני 2010,  ניתן להבחין בעליה משמעותית בקרב המבקשים לעבור את ההליך בארץ וכיום נשים וזוגות רבים יותר מעדיפים הפריה מלאכותית בפיקוח של מערכת הבריאות הישראלית על פני הליך דומה בחו"ל. הליך תרומת ביציות בארץ מבוקר על ידי אותן וועדות על מנת להגן הן על התורמת והן על הנתרמת.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן