תסמונת המעי הרגיז (הרגיש)

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תסמונת מעי רגיז

תסמונת המעי הרגיז או הרגיש, הינה תסמונת נפוצה ושכיחה, אשר מתרחשת בכ-15% בקרב האוכלוסייה הכללית ובעיקר המערבית.תסמונת מעי רגיז

הלוקים בתסמונת סובלים מתסמינים קשים ולא נעימים הקשורים לכל מערכת העיכול ולרוב אבחנת התסמונת מתארכת, כיוון שהיא דומה בתסמינה ובאופן ההתבטאות שלה למחלות גסטרו-מערכת העיכול אחרות.

התסמונת עלולה להתפרץ בכל אדם, בכל גיל ובכל מין. המחלה שונה ברמתה מאדם לאדם ועומת התסמינים משתנה במהלך הזמן.

מרבית האנשים הסובלים מתסמונת זו, חווים קשיים בניהול יום שיגרתי, שכן התסמינים השונים משפיעים על איכות החיים וסדר היום. האדם הסובל מתסמונת זו, מוצא עצמו מנוהל על ידי התסמונת, אשר משבשבת את חייו.

לתסמונת מספר דרכי טיפול, שחלקם מועילות ומקלות בתסמינים וחלקם אינם מועילות כלל והאדם מוצא עצמו מתוסכל הן מהמחלה ותסמיניה הלא נעימים והן מחוסר הפתרון הקונבנציונלי.

אך אל ייאוש, שילוב טיפולי של הרפואה המערבית-הקונבנציונלית עם טיפולי רפואה משלימה-אלטרנטיבית יכולים להועיל במצב של כאב כרוני ולהחזיר את השליטה לחייו.

תסמיני תסמונת המעי הרגיז

המחלה מאופיינת במספר רב של תסמינים,רבים מהם דומים לתסמיני האולקוס, אשר מופיעים כולם במערכת העיכול וכוללים:

  • כאבים בדרגות שונות בבטן
  • צרבות
  • הרגשת אי נוחות בבטן
  • יציאות לא סדירות (יותר משלוש יציאות ביום או פחות משלוש יציאות בשבוע)
  • שלשולים, עצירות, גזים, תפיחות בבטן, ללא קשר באם האדם אכל
  • צואה רירית או מימית או קשה וגושי
  • דחיפות למתן שתן
  • דלקות במעי
  • הפרעה בתנועתיות המעי
  • בנוסף לתסמינים אלו, ייתכן ויופיעו תסמינים נוספים אשר אינם קשורים למערכת העיכול, כגון: כאבים בחזה, עייפות, תחושת דכדוך, חרדה ודיכאון.

הגורמים

לתסמונת המעי הרגיז קיימים מספר גורמים וסיבות להיווצרותה, אשר לא בהכרח כולם קיימות אצל האדם.

ממחקרים שבוצעו על התסמונת, נמצא קשר הורמונאלי וקשר עצבי בין המוח למערכת העיכול ולהפך, אשר משתבש או שאינו עובד כראוי ובשל כך עלול לגרום לתסמונת. בשל כך, גם נמצא כי נשים סובלות בשכיחות גבוה יותר מתסמונת זו.

בנוסף, נמצאו גורמים גנטיים-תורשתיים ואדם אשר קיימת לו היסטוריה משפחתית של תסמונת המעי הרגיז, נמצא בסיכון גבוה יותר לפתח גם כן את התסמונת.

כמו כן, נמצא קשר פסיכו סוציאלי למחלה, אנשים הסובלים מהפרעות נפשיות, כגון: הפרעות חרדה אוודיכאון, נמצאים בשכיחות גבוה יותר לפתח את התסמונת.ניתן לראות שגם אנשים בעלי היסטוריה של הפרעות אכילה סובלים מהתסמונת, כנראה בעקבות הנזק לקיבה והנטייה לדיכאון.

אבחון

אבחון התסמונת עלול להתארך, כיוון שהתסמינים דומים מאוד לתסמינים המופיעים במחלות מעי אחרות. בכדי לאבחן באופן משמעי את תסמונת המעי הרגיז, ייקח הרופא המטפל היסטוריה אישית והיסטוריה משפחתית מפורטת, שימוש בתרופות, הרגלי תזונה, עישון וגמילה מעישון, שתיית אלכוהול וכדומה.

תבוצע בדיקה גופנית מלאה, בדיקות מעבדה שונות, כגון: בדיקות דם, בדיקות שתן ובדיקות צואה. במקרים מסוימים, ייתכן והאדם יתבקש לעבור בדיקות נוספות כגון: אנדוסקופיה, קולנוסקופיה, אולטרא סאונד בטן ועוד.

טיפול בתסמונת המעי הרגיז

הטיפול בתסמונת המעי הרגיז הינו טיפול משולב הכולל: טיפול עם דיאטנית קלינית אשר תתאים לאדם תפריט בריא ומתאים למצבו הנוכחי (לאנשים שסובלים מאי סיבלות ללקטוז, סורביטול, חולי סוכרת ועוד).

קיימים מוצרי מזון רבים אשר מוסיפים לתחושת הנפיחות והגזים בבטן ולכן יש צורך להימנע מאכילתם, לדוגמא: בצל, שעועית, כרובית. כמו כן, מומלץ להוסיף יותר פירות וירקות וסיבים תזונתיים לתפריט היומי. דיאטת פודמאפ מפרטת את רשימת המזונות המומלצים והמזונות מהם יש להימנע.

במידה והטיפול התזונתי לא שיפר את המצב, יוכל הסובל מהתסמונת, לקבל טיפול תרופתי באמצעות תרופות מרככות צואה או נוגדות שלשולים, תרופות נגד עיוותי המעי וכדומה. כל טיפול בתסמונת זו, תלוי במצב בו נמצא האדם כרגע ובמחלות רקע מהם הוא סובל. בנוסף, נמצא כי טיפול נטרופתי מאוד יעיל לחולי התסמונת.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן