תסמונת העין היבשה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תסמונת העין היבשהתסמונת העין היבשה היא מצב שכיח מאוד, ואין כמעט אדם אשר אינו מתלונן לעתים על עיניים יבשות. הבסיס למצב הוא הפרעה בהפרשת הדמעות, אשר גורמת ליובש בעיניים המוביל לגרד, אדמומיות ולעתים גם לטשטוש ראיה. בנוסף, במקרים מסוימים היובש גורם דווקא לדמעת, אשר מתפתחת כפיצוי על העיניים היבשות.

למרות שהמצב אינו מסכן חיים, הוא פוגע באופן משמעותי באיכות החיים וביכולת הראיה, ולכן מומלץ מאוד לטפל בו על ידי תחליפי דמעות אשר ניתן להשיג ללא כל בעיה ויסייעו ליובש באופן משמעותי ביותר.

מה גורם לתסמונת העין היבשה?

הדמעות, הן תערובת של מים, שמנים וריר אשר מסייעות לכך שפני השטח של העיניים יהיה חלק ושקוף, ובין היתר מהוות הגנה מפני זיהומים שונים. במקרה שלא מתבצע ייצור טוב של דמעות או שאיכות הדמעות ירודה, יכולות להופיע עיניים יבשות עם התסמינים האופייניים.

בחלק מהמקרים, הגורם ליובש בעיניים הוא בעיה בהרכב הדמעות, ובמקרים אחרים ההפרעה היא בהפרשה ומלבד זאת הפרעות בעפעפיים, שימוש בתרופות או חשיפה לגורמים סביבתיים (כמו עשן או אבק) יכולים גם כן לגרום לעיניים יבשות.

גורמים לעיניים יבשות

קיימים מספר גורמים אשר מגבירים את הסיכון לפתח הפרעה בהפרשת הדמעות, או לפגוע בהרכבן ובכך להביא לתסמונת העין היבשה:

  • גיל – בגילאים מבוגרים, מופיעה באופן טבעי ירידה בהפרשת הדמעות אשר יכולה להתבטא בעיניים יבשות, ובדרך כלל, תסמונת העין היבשה היא תופעה נפוצה באנשים מעל גיל 50. מלבד זאת, בנשים בגיל המעבר יכולים להופיע שינויים בהפרשת הדמעות, כתוצאה מהשינויים ההורמונאליים.
  • מחלות רקע – קיימות מספר מחלות סיסטמיות, אשר יכולות בין היתר לגרום להפרעה בהפרשת הדמעות. המחלות החשובות שגורמות לכך הן סוכרת, דלקת פרקים שגרונית, לופוס, סקלרודרמה, תסמונת סיורגן, מחלות בלוטת התריס וחסר בויטמין A.
  • שימוש בתרופות – אנשים המשתמשים באופן קבוע בתרופות יכולים לפתח עיניים יבשות כתוצאה מהתרופות עצמן. מדובר בקבוצה רחבה של תרופות הכוללות תרופות להורדת לחץ דם, תרופות לאלרגיה ולטיפול בנזלת, תרופות נגד דיכאון ותרופות לטיפול באקנה.
  • ניתוחי לייזר – אחת מתופעות הלוואי הנפוצות והמוכרות של ניתוחי לייזר לתיקון ראיה היא הופעת עיניים יבשות, ולרוב מדובר במצב זמני אשר חולף לאחר תקופה מסוימת.
  • פגיעה בבלוטות הדמע – קיימים מצבים בהם בלוטות הדמעות נפגעות כתוצאה מדלקת, זיהום או הקרנה, ובמקרים אלה יופיע כמובן יובש בעיניים.
  • פגיעה בעפעפיים – מכיוון שהעפעפיים אחראים בתהליך המצמוץ לפזר את הדמעות בצורה אחידה על פני שטח העיניים, פגיעה בעפעפיים וביכולת המצמוץ יכולה לגרום לעיניים יבשות.
  • גורמים סביבתיים – חשוב לזכור שלעתים קרובות העיניים היבשות מופיעות על רקע חשיפה לגורמים סביבתיים שונים כמו רוח, או אוויר יבש. כמו כן, כאשר עוסקים בפעילות הגורמת לכך שממצמצים פחות (כמו עבודה מול המחשב), יכולות בהחלט להתפתח עיניים יבשות.
  • שימוש בעדשות מגע – אחד הסיבוכים של השימוש בעדשות מגע הוא הפרעה באספקת החמצן לעין, אשר יכול להתבטא גם על ידי עין יבשה.

טיפול בתסמונת העין היבשה

לאחר האבחנה, ניתן לטפל בתסמונת העין היבשה במספר דרכים:

  • תחליפי דמעות – במקרים רבים מספיק להשתמש באופן זמני בתמיסות של תחליפי דמעות אשר ניתן לרכוש בבית המרקחת ללא מרשם רופא. חשוב להבחין בין תכשירים המכילים חומרים משמרים אשר ניתן להשתמש בהן במשך מספר שבועות ובין תכשירים ללא חומרים משמרים, אשר משמשים לשימוש יומי בלבד. בדרך כלל מומלץ להשתמש בתכשירים עם החומר המשמר בטיפול קצר טווח (למקרים קלים), ולעומת זאת בתכשירים ללא החומר המשמר לטיפול ארוך טווח.
  • תכשירים אנטי דלקתיים – במקרים רבים היובש גורם גם להופעת תהליך דלקתי כלשהו, אשר ניתן לטפל בו על ידי תכשירים מתאימים. מכיוון שמדובר בתכשירים המכילים סטרואידים, ניתן להשתמש בהם רק על ידי מרשם של רופא עיניים בלבד.

ראו גם:
דלקת העפעפיים

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן