מהי תסמונת אלכוהול עוברית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מהי תסמונת אלכוהול עוברית?

מהי תסמונת אלכוהול עוברית?תסמונת אלכוהול עוברית היא תסמונת הנגרמת בעקבות צריכת אלכוהול בזמן ההיריון, בעיקר בחודשי ההיריון הראשונים.

התסמונת באה לידי ביטוי בתווי פנים אופייניים, בבעיות התפתחות ובפגיעה במערכת העצבים המרכזית (תסמונת אלכוהול עוברית היא הגורם השכיח ביותר לפיגור שכלי בעולם המערבי).

מה הם הגורמים לתסמונת?

הגורם לתסמונת הוא צריכת אלכוהול במהלך ההיריון. עם זאת, לא ברור עדיין מהי הכמות המינימאלית של אלכוהול שעשויה לגרום לתסמונת. לאור זאת, ההמלצה של כל ארגוני הבריאות בעולם היא להימנע כליל מצריכת אלכוהול במהלך ההיריון.

חשוב להבין כי בניגוד לאם ההרה, הכבד של העובר עדיין לא מפותח מספיק בשביל להתמודד עם האלכוהול ותוצרי הפירוק הרעילים שלו. לפיכך, חומרים אלו נשארים במחזור הדם של התינוק זמן רב יותר באופן משמעותי משהם נשארים במחזור הדם של האם.

כמו כן, מערכת העצבים המתפתחת רגישה מאוד לרעילות של האתנול. בין היתר האתנול גורם לפגיעה בחלוקה של תאי המוח, בהתמיינות שלהם, בצמיחה של האקסונים, בהתפתחות של הסינפסות ועוד.

מהם התסמינים של תסמונת אלכוהול עוברית?

התסמינים של תסמונת אלכוהול עוברית רבים ומגוונים ויכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרגות חומרה בהתאם למשך החשיפה לאלכוהול, עיתוי החשיפה, כמות האלכוהול הנצרך ועוד. להלן התסמינים המרכזיים של התסמונת:

  • בעיות התפתחות שונות ומשקל לידה נמוך.
  • מראה אופייני של הפנים שבא לידי ביטוי בעיניים צרות ורחבות, שפה עליונה דקה מאוד ופילטרום (האזור שבין האף לשפה העליונה) שטוח. הרקמה ממנה נוצרים הפנים נוצרת מהרקמה המוחית של העובר בשלבי ההיריון הראשוניים. לאור זאת, ככל שתווי הפנים אופייניים יותר לתסמונת, כך ניתן להעריך כי הנזק המוחי חמור יותר.
  • מבנה לא תקין של המוח שיכול לגרום אף לתמותה של העובר ברחם או זמן קצר לאחר הלידה.
  • הפרעות התנהגות שונות ונטייה לאלימות ולהתנהגות אגרסיבית.
  • הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות.
  • הפרעות וליקויי למידה.
  • פגיעה ביכולת המתמטית ובזיכרון.
  • פיגור שכלי.

כיצד מאבחנים את תסמונת האלכוהול העוברית?

ישנם מספר קריטריונים הנחוצים לאבחון של התסמונת להלן:

  • בעיות התפתחות.
  • תווי פנים האופייניים לתסמונת.
  • נזק למערכת העצבים המרכזית שיכול לבוא לידי ביטוי בתפקוד מוחי לקוי או במבנה לא תקין של המוח.
  • חשיפה לאלכוהול במהלך ההיריון (במידה ושלושת הקריטריונים האחרים באים לידי ביטוי, הרי שניתן לאבחן את התסמונת גם בנבדקים שלא ניתן להוכיח כי אמם שתתה אלכוהול במהלך ההיריון).

לרוע המזל, מעט מאוד רופאים בישראל מכירים את התסמונת ולפיכך נראה כי היא סובלת ממצב הנקרא אבחון חסר או תת אבחון.

כיצד מטפלים בתסמונת אלכוהול עוברית?

נכון להיום אין טיפול שיש בכוחו לרפא את החולים לגמרי וזאת כיוון שהנזק שנגרם למערכת העצבים המרכזית הוא בלתי הפיך. עם זאת, בהחלט ניתן לטפל בסובלים מתסמונת אלכוהול עוברית על מנת להפחית את מידת החומרה של התסמינים השונים.

מאחר ומדובר על מגוון רחב ביותר של תסמינים שיכולים להופיע בדרגות חומרה שונות, הרי שאין טיפול אחד שמתאים לכל החולים באשר הם והטיפול צריך להתבצע רק לאחר אבחון מקיף של כל הביטויים הקוגניטיביים והמנטליים של התסמונת בחולה.

ברוב המקרים הטיפול כולל שימוש בתרופות המשפרות את יכולת הקשב והריכוז וכן טיפול התנהגותי. במקרים רבים החולים לומדים במסגרת החינוך המיוחד מפאת לקויות הלמידה החמורות מהן הם סובלים וכן בקרב הלוקים בתסמונת קיימת שכיחות גבוהה של הידרדרות לפשע. לאור זאת חשוב לאבחן את התסמונת בשלב כמה שיותר מוקדם על מנת להגביר את הפיקוח על הסובלים מהתסמונת.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן