תזונה נכונה לבני גיל הזהב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תזונה בגיל הזהב

תזונה בגיל הזהבתזונה בגיל הזהב חייבת להתאים למצב הבריאותי שלכם. בגיל המבוגר קצב חילוף החומרים פוחת ואיתו גם התאבון. כתוצאה מכך אנו מפחיתים בכמויות המזון שאנו צורכים.

אך דווקא בגיל הזהב, יותר מבגילאים אחרים, חשוב להקפיד על תפריט מגוון הכולל את כל אבות המזון ולשמור על משקל גוף תקין. אצל רבים מהקשישים נפוצה ירידה לא מכוונת במשקל.

ירידה במשקל כזו עלולה להוות סכנה בריאותית ואף לגרום למוות מוקדם בשל חסכים תזונתיים. גם השמנת יתר עלולה לגרום למחלות שונות ולהביא לקיצור תוחלת החיים.

כדי להישאר במשקל הרצוי כדאי להישקל פעם בחודש בבית או אצל דיאטנית קלינית, שיכולה גם לעזור בהתאמת התפריט לצרכים המשתנים או בהתאמת דיאטה.

אבות המזון

הקפדה על תזונה מגוונת, שכוללת את כל אבות המזון, מבטיחה צריכה מתאימה של כל הרכיבים החיוניים לגוף, בין השאר למערכת החיסון ולמערכת התנועה, לשמירה על צפיפות העצם, לשמירה על לחץ דם תקין ועוד.

איפה נמצא את אבות המזון?

  • פחמימות – אורז, פסטה, לחם, דגנים – מומלץ שכל אלה יהיו מקמח או דגנים מלאים, שמקלים את פעולת העיכול.
  • שומנים – שמנים, שקדים ואגוזים, טחינה, אבוקדו, זיתים – רצוי להמעיט באכילת שומן מהחי ולהשתמש בשמן צמחי כמו שמן קנולה או שמן זית במקום בחמאה ומרגרינה.
  • ויטמינים ומינרלים – פירות וירקות (ויטמין C), עופות ודגים רזים – ויטמין B12, ביצים, דגנים מלאים, טונה, שיבולת שועל.
  • חלבונים – בשר, דגים, ביצים, עדשים, חומוס, קטניות, מוצרי חלב.
  • סידן – חלב ומוצריו – רצוי לצרוך חלב דל (עד 5% שומן), מוצרי סויה, תרד וברוקולי, שקדים וטחינה.

תזונה לנשים מבוגרות

תזונה לנשים מבוגרות חייבת להיות תקינה בגלל כל השינויים הרבים שמתחוללים בגוף. בין השינויים דלדול עצם, הפסקת הוסת ועוד. יש להימנע ממאכלים מזיקים, לבצע פעילות גופנית ולנטול תוספי מזון להשלמת התזונה.

תוספי מזון בגיל הזהב

הרבה מאוד אנשים זקוקים לנטילת תוספי מזון כתוצאה מתזונה לא תקינה, מצבים ומחלות. בתקופת גיל המעבר חלים שינויים פזיולוגים ונפשיים, בהמשך, עם תהליך ההזדקנות, המצב מחריף. על מנת לשמור על בריאות הגוף והנפש, ולמנוע החמרת מצב, כדאי לצרוך ויטמינים מתאימים. יש להתייעץ עם תזונאית או דיאטנית.

סדר יום
גם אם אין תאבון, כדאי להקפיד על אכילת לפחות 3 ארוחות ביום, אחת מהן חמה, ולשתות לצד כל ארוחה כ-2 כוסות מים.

בין הארוחות כדאי לאכול משהו קטן כמו פירות או אגוזים ושקדים המכילים שומנים בריאים. כפי שכבר ציינו, הגיוון במרכיבים הוא הכרחי כדי למנוע חסר באחד מהרכיבים החיוניים לגוף, חסר שעלול לגרום למחלות, לזיהומים ולבעיות שונות במערכות הגוף, בין היתר אנמיה, סחרחורות, מחלת אוסטאופורוזיס, קרישי דם, חולשת שרירים ועוד.

לכן כל ארוחה צריכה להכיל מאכלים שונים מכמה קבוצות מזון.

תזונה לקשישים

קשישים רבים נוטים להסתפק במצרכים בסיסיים ביותר כמו ביסקוויטים או יוגורט ולוותר על מאכלים אחרים, במיוחד מאכלי עוף ובשר שהכרחיים לצריכת חלבונים וויטמינים מסוימים.

לעתים הסיבה לכך היא המצב הכלכלי הרעוע, במדינה שבה חמישית מהקשישים חיים במצב של עוני. לעתים הסיבה היא קושי ללכת למכולת או לעמוד על הרגליים על מנת לבשל או לחתוך סלט, לעתים דכאון וחוסר חשק להשקיע באוכל, בעיקר לאחר שבן הזוג נפטר ובפעמים אחרות בעיות בריאותיות כמו נשירת שיניים או בעיות בליעה, שגורמות להוצאת מאכלים רבים מהתפריט.

סיבה נוספת ופחות מוכרת לתת תזונה היא תופעת הלוואי של תרופות שונות, שגורמות לחוסר תאבון.

הפרעת אכילה בקרב קשישים

הפתרון לכך הוא מעורבות של בני המשפחה – או הגורמים הסוציאליים אם אין משפחה תומכת. הם יכולים לסייע בעריכת הקניות, בבישול עבור הקשיש או בהזמנת אוכל מבושל, במעקב אחר הרגלי האכילה של הקשיש ואחר התנודות במשקלו ובמציאת פתרונות תזונתיים מתאימים.

מערכת העיכול בגיל הזהב

רבים מבני גיל הזהב סובלים ממחלות במערכת העיכול או הפרעות אכילה. אלו יכולות להיות הפרעות מגיל צעיר, או בעיות שהתפתחו עם השנים בעקבות תזונה לקויה, דכאון ומחלות. במקרים כאלה צריך להתאים את התפריט לבעיה הבריאותית:

  • קשיי לעיסה או בליעה –  ניתן לצרוך מזון בצורה רכה באמצעות בישולו, גירוד על פומפיה או ריסוק בבלנדר.
  • עצירות – צריכת פירות וירקות עם הקליפה וצריכה של דגנים מלאים מסייעת לשחרור. כך גם פעילות גופנית מכל סוג שהוא, שמזרזת את פעילות מערכת העיכול. רצוי לשתות כמות גדולה של מים ולהמנע משתיית משקאות משלשלים ללא התייעצות עם דיאטנית.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן