ארבעת השלבים של המחזור החודשי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שלבי המחזור החודשי

שלבי המחזור החודשיהמחזור החודשי הוא סדרה של שינויים שעובר גופה של האישה על מנת להתכונן לאפשרות של כניסה להריון. מידי חודש רירית הרחם גדלה מחדש ומתעבה כך שהיא יכולה להחזיק את הביצית המופרית. כאשר לא קיימת ביצית מופרית לשם תחילת הריון, הרחם משיל את הרירית ותקופה זו נקראת המחזור החודשי.

המחזור החודשי מופיע אצל בנות בשנות העשרה המוקדמות (משתנה בין אחת לשנייה) ותקופת המחזור מסתיימת בגיל המעבר, בערך בגיל 50.

אילו שלבים כולל המחזור החודשי?

נשים מראות הבדלים ניכרים באורכי המחזור החודשי שלהן. 28 ימים בדרך כלל נלקחים כדוגמא למחזור הביוץ הממוצע. תחילת דימום הווסת מסמן את תחילת המחזור החודשי.

המחזור החודשי מתחלק לארבעה שלבים:

וסת

הווסת נמשכת מספר ימים, בדרך כלל שלושה עד חמישה ימים, אך גם יומיים עד שבוע נחשבים למחזור חודשי נורמאלי. הווסת כרוכה באובדן של כ-30-40 מ"ל דם. נשים רבות מבחינות גם בשפיכת רירית הרחם אשר מופיעה כרקמה מעורבבת עם הדם. בשל אובדן הדם, לנשים קיימות דרישות תזונתיות גבוהות יותר מבדרך כלל. נשים רבות חוות התכווצויות רחם, המכונות גם כאבי מחזור.

שלב הזקיקים

זקיקים בשחלות מגויסים לכניסה למחזור החודשי. הם מפרישים סטרואידים אשר פועלים על מנת לדכא את הפרשת בלוטות יותרת המוח. הזקיקים גדלים ויוצרים בליטה בקרבת פני השטח של השחלה, ועד מהרה הופכים להיות מוסמכים לביוץ. הם יוצרים גם אסטרוגנים לשם ייזום היווצרות שכבה חדשה של רירית הרחם. אם הרחם מופרית, העובר ישתיל את עמו בתוך רירית זו.

ביוץ

בשלב זה השחלה עומדת לשחרר ביצית. הביצית מבשילה וקיר הזקיק בשחלה נחלש. תהליך זה מוביל לביוץ. שחרור הביצית בשלה עכשיו. החצוצרה צריכה לתפוס את הביצה ולספק אתר להפריה. הרחם מוכן לקבל את הזרע באמצעות קיום יחסי מין.

אצל חלק מהנשים, הביוץ כולל כאב אופייני אשר נמשך מספר שעות. השינוי הפתאומי בהורמונים בזמן הביוץ גורם גם לדימום בקרב חלק מהנשים. נשים רבות תופסות את שינויי ריר הנרתיק וצוואר הרחם בזמן הביוץ, במיוחד אם הן נמצאות במעקב לסימני פוריות. בסופו של דבר מתפרקת הביצית או מתמוססת ברחם. חקירות מדעיות הראו כי חדות חוש הריח גדולה ביותר בזמן הביוץ בקרב נשים.

שלב הלוטאלי

הגופיף הצהוב המוצק נוצר בשחלות לאחר שהביצית שוחררה מהחצוצרה וממשיכה לגדול ולהתחלק לזמן מה. גופיף זה מייצר פרוגסטרון בנוסף לאסטרוגן במשך השבועיים הקרובים. הפרוגסטרון ממלא תפקיד חיוני בהפיכת רירית הרחם להפרשת רירית פתוחה לשחלה, לשם תמיכה בשלבים המוקדמים של ההיריון. זה מעלה את טמפרטורת הגוף לחצי, ובכך נשים אשר עוקבות על בסיס יומי אחר טמפרטורת הגוף שלהן, מבחינות כי נכנסו לשלב השני. אם ההפריה של הביצית התרחשה, העובר נוסע דרך הצינור לחלל הרחם ומשתיל את עצמו במהלך 6 עד 12 ימים לאחר הביוץ.

בהעדרו של הריון, הגופיף הצהוב ורמות הפרוגסטרון נופלות, והגוף מוגדר לקראת המחזור החודשי הבא. נסיגת פרוגסטרון מביאה לשפיכת וסת.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן