ריח רע מהפה – גורמים ודרכי מניעה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ריח רע מהפה

ריח רע מןריח רע מהפה הפה, או "הליטוזיס" בשם המקצועי, יכול להיות דבר מאוד לא נעים. כרבע מן האכלוסייה הישראלית סובלת מתופעה לא נעימה זו כאשר ברוב המקרים האדם אינו מודע לקיומה ונאלץ, באופן מביך במיוחד, לשמוע זאת מן הסביבה. מדוע נוצר ריח רע מן הפה וכיצד ניתן למנוע זאת?

הסיבות לריח רע מהפה

  • ברוב המקרים הריח מגיע מחלל הפה, האף או מן הלשון ובחלק קטן מן המקרים נוצר כתוצאה ממחלה (סוכרת למשל).
  • חלבונים – החלבונים הנמצאים בחלל הפה עוברים עיבוד על ידי מאות חיידקים. בבדיקות מעבדתיות נמצא כי כמה עשרות מאותם חיידקים גורמים להיווצרות הריח הרע.
  • ייצור גזים – שאריות המזון והנזלת המתמקדים באזור השקדים, בחלק האחורי של הלשון ועל פני הלשון עצמה, מפורקים על ידי חיידקי הפה בתהליך המייצר גזים אשר מדיפים ריח רע.
  • היגיינת הפה – שאריות מזון עלולות לגרום לדלקות ולמחלות חניכיים המדיפות ריחות רעים וכן גם לעששת. אותו מצב יכול להיווצר כתוצאה מחוסר ניקוי ראוי של שיניים תותבות.
  • רוק – החיידקים המצטברים בחלל הפה נשטפים באמצעות הרוק וכך נמנעת התפתחות של ריחות לא נעימים. לכן, מקרים של יובש בפה (כתוצאה מנשימה דרך הפה הנמשכת לאורך זמן, צום או נטילת תרופות) יכולים לגרום להיווצרות של חיידקים המביאים עימם את הריח הרע.

כיצד ניתן למנוע ריחות רעים מן הפה?

  • שתיית מים והימנעות מאלכוהול ועישון – כדי למנוע מן הפה להתייבש מומלץ להרטיבו עם שתיית מים מרובים. העישון והאלכוהול גורמים לייבוש הפה ועלולים להחמיר את בעיות החניכיים במידה וקיימות.
  • מסטיקים ומזון גס – מסטיקים ללא סוכר ומזון גס (אגוזים, ירקות קשים, לחם מחיטה מלאה וכדומה) מעודדים את היווצרות הרוק בחלל הפה.
  • תפריט מאוזן – בזמן השינה עוברות שעות רבות בהן הגוף לא מקבל מזון או נוזלים. חלל הפה "מתעורר" יבש מאוד ולכן מומלץ להתחיל את הבוקר עם שתיית מים וארוחת בוקר עשירה ומשם להמשיך בארוחות קטנות ומסודרות. הקטנת הארוחות וחלוקתן לאורכו של היום עוזרת לגוף להפריש יותר רוק ולהוריד את שיכבת החיידקים המצטברת בפה ועל הלשון. 
  • תה ירוק – מחקרים הראו כי המרכיבים המיוחדים של התה הירוק מעכבים פירוק עמילן משאריות המזון אשר בפה ובכך מפחיתים את הריקבון המוביל לעששת ולריח הרע.
  • שתיית קפה – בניגוד לחשיבה הרווחת נמצא כי שתיית קפה מסייעת למניעת ריח רע מהפה. מחקר שנעשה באוניברסיטת תל אביב בדק מספר סוגי קפה ומצא כי מרכיביו השונים מעכבים את פעילות החיידקים היוצרים ריח רע וממעיטים את כמות הגזים הנפלטים בתהליך פירוק החיידקים והיוצרים ריח לא נעים.  
  • שמירה על היגיינת הפה – שמירה על פה נקי יכולה להוות בסיס למניעת הבעיה. שימוש קבוע בחוט דנטלי, ביקור מתמיד אצל השיננית, שטיפת הפה עם מי פה וציחצוח מסודר עם משחות שיניים אנטי בקטריאליות ישמרו על שיניים נקיות משאריות מזון, ימנעו היווצרות של חיידקים וריח רע. בעת הניקוי יש להקפיד לנקות גם את הלשון הצוברת שכבות חיידקים היוצרים ריח רע.
  • מוצרי היגיינה – ניתן לרכוש מוצרים לניקוי הפה, השיניים והלשון המסייעים לשמירה על ריח טוב בחלל הפה. לדוגמא- תרסיס הפה "מור- פה" ותכשיר שטיפת הפה "ליסטרין" לשימוש יומיומי, שטיפת פה מחטאת כ"לורוקסידין וקלירדנט", ג'ל לשטיפת הפה, מנקה לשון "מרידול הליטוזיס" וטבליות "סמל" המסייעות לתחושת רעננות בחלל הפה.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן