פוטותרפיה – טיפול בגלי אור

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פוטותרפיה היא שיטת טיפול באמצעות גלי אור בטווח מסוים. פוטותרפיה - טיפול בגלי אור

כבר בתרבויות עתיקות כמו מצרים העתיקה השתמשו באנרגיית השמש כמקור לריפוי מחלות, אך כיום מדובר בשימוש באורכי גל ספציפיים, גם כאלה שנמצאים מחוץ לטווח הנראה לעין אך מצויים בקרינת השמש, לריפוי בעיות עור שונות.

הטיפול נחשב כיעיל ובטוח וניתן למצוא אותו במרפאות העור בחלק גדול מבתי החולים בארץ.

כיצד מתבצע הטיפול בגלי אור?

טיפול פוטותרפיה נערך בשכיבה או בעמידה בתוך תא מיוחד. לפני הטיפול חשוב לכסות את אזור העיניים ואצל הגברים את אזור איבר המין. לפעמים מומלץ להשתמש במשחות שומניות לפני הטיפול כדי לגרום לנשירה של קשקשים, וכך להביא לחדירה טובה יותר של האור אל התאים.

במהלך הטיפול מוקרנות על גופו של המטופל קרני אור באורכי גל ספציפיים- UVB ,UVA או אחרות, בהתאם לסוג הבעיה. הקרניים יוצאות ממערכת של נורות פלורסאנט ייחודיות לעבר האזור המטופל על פני העור.

הטיפול נמשך בין כמה דקות לחצי שעה בכל פעם, אינו כולל מגע. כיוון שאינו פולשני אין צורך בטיפול באנטיביוטיקה לאחר הטיפול. הטיפולים נערכים לרוב מספר פעמים בשבוע, אך לעתים ההטבה אינה מיידית אלא נצפית כעבור מספר שבועות מזמן הטיפול.

המכשירים: פרט לתאי הטיפול המיועדים לטיפול בכל הגוף, ישנם גם מכשירים ספציפיים למקומות שונים בגוף. למשל מסרק פוטותראפי – לטיפול בנגעי עור באזור הקרקפת, ומכשיר לטיפול בגפיים.

אילו מחלות ניתן לטפל על ידי פוטותרפיה?

טיפול בפסוריאזיס על ידי פוטותרפיה

פסוריאזיס בדרגה קלה – בינונית: מטופל באמצעות חשיפה לאורכי גל בספקטרום שבין 280-320 ננומטר, שנחשב לתחום האולטרה- סגול UVB.

פסוריאזיס בדרגה קשה: מטופל באמצעות חשיפה לגלי UVB, גם הם שייכים לתחום האולטרה- סגולי, בתוספת נטילת כדורי פסורלאן או משיחת הפסורלאן על פני העור.

התרופה מסייעת להצלחת הטיפול כאשר ישנם גלדים ונגעי עור קשים, אך לעתים היא גורמת לתופעות לוואי כמו בחילות או גירויים באזורים הבריאים של העור. בנוסף, בזמן הטיפולים הללו אסור כלל להיחשף לשמש.

הפוטותרפיה נחשבת יעילה לטיפול בפסוריאזיס ב-70% הצלחה, ולפיכך מחליפה לעתים את הביקורים בים המלח, אשר גם בו ישנה חשיפה לקרניים אולטרה סגולות. ניתן לטפל בכל הגוף או באזור ספציפי בגוף, לפי הצורך.

אפשרויות טיפול נוספות בפסוריאזיס לחצו כאן

טיפול באקנה על ידי פוטותרפיה

שימוש באורכי גל בספקטרום שבין 400-440 ננומטר נחשב יעיל לטיפול באקנה תוך מספר טיפולים, כיוון שהוא מחסל את חיידק האקנה מבלי לגרום לתופעות לוואי על פני העור.

טיפול בסרטן העור על ידי פוטותרפיה

מטופל בחשיפה לאור בשילוב עם חומרים רגישים לאור, כאשר רק התאים הסרטניים בולעים את החומר הרגיש באופן סלקטיבי וכך הם נהרסים מבלי לפגוע ברקמות הסמוכות, יש לבצע סדרת טיפולי על מנת לטפל במחלת סרטן העור.

טיפול בצהבת ילודים על ידי פוטותרפיה

טיפול זה בצהבת ניתן לתינוקות הנולדים כשגוון עורם צהוב ורמת הביליבורין בגופם גבוהה במיוחד. במקרים אלה הילודים מוכנסים לאינקובטור מיוחד ובו קרינת אור בספקטרום הכחול.

מחלות נוספות המטופלות בפוטותרפיה:

ויטיליגו, אטופיק דרמטיטיס, גרד כללי, לימפומה של העור (MF), ליכן פלנוס ועוד.

יתרונות הטיפול

טיפול בחשיפה לאור הוא בטוח יחסית, ואין לו תופעות לוואי קשות, במיוחד בהשוואה לטיפול בסטרואידים שניתן לחלק ממחלות העור.

בנוסף, אחוז ההצלחה בטיפול במחלות עור הוא גבוה מאוד. יחד עם זאת, כיוון שמדובר בחשיפה מיידית לקרינה, חשוב להקפיד על עריכת הטיפולים במכון מוכר על ידי משרד הבריאות, שהמכשירים בו הם ברמת בטיחות גבוהה. הטיפול הפוטותרפי אינו מתאים לכולם וחשוב לערוך בדיקה מקדימה על ידי רופא עור מומחה לפני הטיפול כדי לבדוק התאמה.

בזכות ההכרה ביעילות הטיפול ורמת הבטיחות הגבוהה, טיפולים אלו כלולים בסל בריאות, ממומנים על ידי כל קופת חולים ומוכרים בכל ביטוח בריאות.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן