סרטן צוואר הרחם – אבחון, מניעה ודרכי טיפול

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחםסרטן צוואר הרחם מוגדר כמחלה איטית אשר מתפתחת תחילה ללא תסמינים ובמשך שנים רבות.

סרטן צוואר הרחם מאובחן לראשונה בבדיקה שגרתית אצל גינקולוג. באמצעות בדיקת פאפ (בדיקת משטח צוואר הרחם), מגלה הרופא שינויים בתאי צוואר הרחם הידועים בתור ניאופלזיה תוך-אפיתלית של צוואר הרחם (cervical intra-epithelial neoplasia – CIN). שינויים אלו נקראים:  "שינויים טרום-סרטניים", אשר במידה ולא יאובחנו ו/או יטופלו כראוי עלולים להתפתח לסרטן צוואר הרחם.

גילוי, אבחון וטיפול מוקדם בסרטן צוואר הרחם, יכול להציל חיים ולמנוע סיבוכים רפואיים ואף מוות.

סרטן צוואר הרחם עלול להופיע במספר סוגים הכוללים:

  • קרצינומה של תאים קשקשיים (squamous cell carcinoma), סוג זה הוא השכיח והנפוץ ביותר.
  • אדנוקרצינומה (adenocarcinoma).
  • נירואנדוקרן קרצינומה (Neuroendocrine Carcinoma)

בנוסף, עלולים להופיע גידולים ממאירים משניים אשר מוגדרים כגרורות של גידולים סרטניים הנמצאים באיברים או מערכות אחרות בגוף האישה.

הגורמים וגורמי הסיכון

באופן כללי, הגורמים למחלת הסרטן בכלל והגורמים לסרטן צוואר הרחם בפרט אינם ידועים במלואם. אך ידועים מספר גורמי סיכון אשר עלולים לגרום להתפרצות מחלת סרטן צוואר הרחם, והם כוללים:

  • וירוס הפפילומה האנושי (HPV – Human Papilloma Virus). נמצא שנשים אשר סבלו או סובלות מווירוס הפפילומה נמצאות בסיכון גבוהה להתפתחות סרטן צוואר הרחם. לווירוס הפפילומה  יש יותר מ-250 זנים, זנים 16 ו18 מוכרים כגורמים בקרוב ל-70% ממקרי סרטן צוואר הרחם. התסמינים של הווירוס כוללים: יבלות באיברי המין, אשר מטופלות בדרכים שונות, אך במקרים בהם יש הזנחה והאישה אינה מודעת או אינה מטפלת בתסמיני הווירוס, יש עלייה בשכיחות הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם.
  • נשים בעלות פרטנרים מרובים לקיום יחסי מין
  • עישון
  • הידבקות בכלמידיה
  • שימוש באמצעיים הורמונאליים למניעת הריון
  • חשיפה לתרופה ההורמונאלית DES)Diethylstibestrol)
  • גנטיקה והיסטוריה משפחתית של סרטן צוואר הרחם.

תסמינים

כמו בכל מחלת סרטן, גם סרטן צוואר הרחם מתפתח באופן הדרגתי וכרוני ותחילה כמעט ואין תסמינים בולטים ויש נשים שאף לא חשות שום תסמין מעורר חשד.

עם התפתחות והתקדמות המחלה, עלולים להופיע התסמינים הבאים: כאב בזמן קיום יחסי מין, דימום וגינאלי, מסה וגינאלית, הפרשות וגינאליות, חוסר תיאבון, דימום כבד מהנרתיק, דליפת שתן או צואה מהנרתיק, שברים בעצמות באזור האגן, איבוד משקל, עייפות, כאבים באגן, כאבי גב, כאבי רגלים. בנוסף, במקרים בהם המחלה מתקדמת, יהיה ניתן להבחין בגרורות לבטן, לריאות ועוד.

אבחון סרטן צוואר הרחם

אבחון המחלה נעשה על ידי התסמינים השונים אשר עלולים להתריע בפני בעיה באזור צוואר הרחם. אך אישוש המחלה נעשה באמצעות בדיקת משטח צוואר הרחם (בדיקת פאפ), אשר באמצעותה ניתן לזהות שינויים טרום סרטניים פוטנציאליים.

באופן כללי, מומלץ לכל אישה לבצע בדיקת פאפ כל שנתיים. על אחת כמה וכמה, נשים אשר נמצאות בקבוצת הסיכון, צריכות לבצע את בדיקת הפאפ לעיתים תכופות. בבדיקת הפאפ נלקחת רקמה מצוואר הרחם (ביופסיה) אשר באמצעות מיקרוסקופ תעזור לגלות שינוים טרום סרטניים ברקמת צוואר הרחם.

בדיקות נוספות אשר יעזרו לאבחנה כוללות: קולפוסקופיה, חיתוך לולאה גדולה של אזור השינוי (LLETZ), ביופסיית חרוט, בדיקות דם, צילום רנטגן של החזה, אורוגרמה תוך-ורידית, אולטרסאונד של האגן, סריקת CT, הדמיית תהודה מגנטית (סריקת MRI), בדיקה בהרדמה (EUA).

טיפול בסרטן צוואר הרחם

הטיפול תלוי במספר גורמים כגון: גיל האישה, מחלות נוספות, שלב והתפשטות הגידול, גרורות ועוד. באופן כללי הטיפול כולל: היסטרקטומיה (הסרה של הרחם כולל חלק מהנרתיק), הקרנות, טיפול ביולוגי וכימותרפיה.

כדי להקל על התסמינים הקשים של הסרטן וטיפולי הכימותרפיה יש לחולי סרטן האפשרות לבקש טיפול במריחואנה רפואית מהרופא המטפל בהם. המריחואנה מקלה על הכאבים והבחילות שמלווים את המחלה.

ראו גם:
חיסון נגד סרטן צוואר הרחם יינתן גם לבנים

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן