ספירת זרע נמוכה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו


ספירת זרע נמוכהספירת זרע היא בדיקה רפואית שמטרתה למדוד את ריכוז תאי הזרע בנוזל הזרע, כלומר לקבוע היא כמות תאי הזרע ביחידת נפח מסוימת. ריכוז הנע בין עשרים מיליון למאה וחמישים מיליון תאי זרע במיליליטר של נוזל זרע, נחשב לתוצאה תקינה.

עם זאת, כאשר מתברר כי הריכוז נמוך מעשרים מיליון תאי זרע למיליליטר של נוזל זרע, הרי שמדובר בתוצאה נמוכה, שעשויה להצביע על בעיית פריון. נכון לכתיבת שורות אלה, ספירת זרע נמוכה היא הגורם המרכזי לבעיות פריון בקרב גברים.

מה הם הגורמים לספירת זרע נמוכה?

גיל מבוגר – אמנם עדיין יש מקום למחקר של הקשר בין גילו של הגבר לספירת הזרע שלו, אך אין ספק כי כבר היום נראה שגיל מתקדם קשור לספירת זרע נמוכה.

שימוש באלכוהול ובסמים – הירידה בספירת הזרע בעקבות שימוש בסמים דוגמת מריחואנה או קוקאין בדרך כלל חולפת לאחר זמן מה אך יש לציין כי השימוש באלכוהול ובסמים מוביל לפגיעה לא רק בספירת הזרע אלא גם באיכות הזרע.

חסרים תזונתיים – הייצור התקין של הזרע עלול להיפגע בעקבות התפתחות של חסרים תזונתיים מסוימים כשבין היתר מדובר בסלניום, ויטמין C, אבץ וחומצה פולית.

השמנת יתר ככל הנראה ישנו קשר מסוים בין השמנת יתר לספירת זרע נמוכה כשלפי התיאוריה המרכזית המנגנון הקושר בין השתיים עובר בשינויים הורמונליים המובילים לירידה בהפרשת הטסטוסטרון. עם זאת, גם נושא זה דורש בדיקה מעמיקה יותר במחקרים נוספים.

רכיבה על אופניים – רכיבה ממושכת על אופניים באופן תדיר עלולה לגרום לפגיעה בייצור התקין של הזרע על רקע לחץ המופעל על כלי דם באזור האשכים.

עישון סיגריות לא זו בלבד שעישון במשך שנים רבות יכול לגרום לירידה בספירת הזרע, אלא שעישון עלול לגרום לירידה בתנועתיות תאי הזרע, לירידה בחשק המיני ולבעיות זקפה שונות.

גורמים סביבתיים – הכוונה היא בעיקר לחשיפה לחומרי הדברה שונים, למתכות כבדות או לכימיקלים המשמשים לריכוך פלסטיק, הנמצאים בשימוש במפעלים שונים.

וריקוצלה ליקוי בשסתומים בוורידי האשכים, הגורם לחלק הארי של בעיות הפוריות בגברים. הפגיעה בייצור התקין של תאי הזרע מתפתחת בעקבות התחממות האשכים, פגיעה באספקת החמצן לאשכים וירידה בפינוי הפסולת מהאשכים.

מה הם התסמינים של ספירת זרע נמוכה?

בדרך כלל, ספירת זרע נמוכה לא תבוא לידי ביטוי בתסמינים קליניים מיוחדים דוגמת נפיחות או כאבים. אי לכך, התסמין שבדרך כלל גורם לפניה לאבחון הוא חוסר יכולת להשיג הריון במשך זמן רב. אם הגבר סובל מספירת זרע נמוכה על רקע של וריקוצלה, ייתכן כי ניתן יהיה לזהות גוש באשך שמאל, אך הגוש לא נוכח בכל המקרים של וריקוצלה.

כיצד מאבחנים ספירת זרע נמוכה?

לאחר שנמצא בבדיקה שספירת הזרע נמוכה, יש להתחיל בסדרה של בדיקות שמטרתן לאבחן את הגורם לירידה בספירת הזרע. בדרך כלל הבדיקות יסייעו לקבל אבחנה על דרך השלילה, כשבין היתר מדובר בבדיקה הורמונלית לשלילת רמה נמוכה של טסטוסטרון, אולטרסאונד של האשכים ובדיקת הטמפרטורה של האשכים לשלילת וריקוצלה, בדיקה גנטית לשלילת תסמונת גנטית הגורמת לבעיות ביצירת הזרע, בדיקה לאיתור נוגדנים נגד תאי הזרע לשלילת מחלה אוטואימונית ועוד.

כיצד מטפלים בספירת זרע נמוכה?

הטיפול בספירת זרע נמוכה משתנה בהתאם לגורם שהוביל להתפתחות הבעיה. כך לדוגמה בדרך כלל מטפלים בגברים הסובלים מווריקוצלה בעזרת ניתוח שבו קושרים את הווריד עם השסתום הלא תקין על מנת לעודד יצירה של וורידים חדשים או באמצעות צנתור ואם מתברר כי הגורם לירידה בספירת הזרע הוא ירידה בהפרשת טסטוסטרון על רקע השמנת יתר קיצונית, בדרך כלל יהיה צורך להתניע תכנית לירידה במשקל.

יש לציין, כי במקרים מסוימים לא ניתן יהיה לשפר את ספירת הזרע. עם זאת, גם כאשר הגבר סובל מספירת זרע נמוכה במיוחד, עדיין ניתן להשיג הריון באמצעות הפריה מלאכותית או טיפולי פוריות אחרים.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן