משככי כאבים בלידה – מאפידורל ועד גז צחוק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

משככי כאבים בלידה

משככי כאבים בלידהכל אישה שחוותה לידה בחייה, מתארת את החוויה במילים המשלבות התרגשות ושמחה, עם כאבים קשים. מאז נענשה חווה בגן עדן במילים "בצער תלדי בנים", נשים יולדות לומדות כאב מהו.

בעבר הלא רחוק, נשים היו מגיעות לחדר הלידה ומטופלות בצורה אחת- הן הושכבו על הגב, נאסר עליהן לקום ולזוז, עד שהעובר הגיח לאוויר העולם. בשנים האחרונות, מתפתחת מהפכה בתחום, כאשר צורות הלידה מתרבות והולכות, ויחד איתן גם האפשרויות העומדות בפני היולדות להשתמש במשככי כאבים שונים על מנת להקל על התהליך המרגש, אך הכואב.

אפידורל

בראש רשימת משככי הכאבים נמצאת הזריקה האפידוראלית. זריקת האפידורל היא זריקה שניתנת על ידי רופא מרדים באזור החלל האפידוראלי של עמוד השדרה, הנמצא בגב התחתון, בין חוליות L2 ו-L5. החומר מוחדר באמצעות קטטר המונע מהמסרים העצביים על כאב להגיע אל המח, וכך גורם להעדר תחושה מהאגן ומטה.

האפידורל ניתן ליולדת על פי בקשתה, עד לפתיחה של 8 אצבעות. מכיוון שהחומר עשוי לגרום להורדה של לחץ דם, על היולדת לקבל עירוי נוזלים כחצי שעה לפני מתן הזריקה. לעיתים גורם האפידורל להאטה בתהליך הלידה, בעיקר כאשר הוא ניתן בשלבים מוקדמים של הלידה  (לפני 4-5 אצבעות).

השפעתו של האפידורל משתנה מיולדת ליולדת- רוב היולדות לא חשות דבר לאחר קבלת הזריקה. אחרות מרגישות את הלחץ המתעורר בצירי לחץ, וישנן יולדות שהאפידורל לא עוזר להן כלל בשיכוך הכאב.

בזריקת האפידורל קיים סיכון נמוך ליולדת לזליגה של החומר לעמוד שידרה. תקלה כזו יכולה לגרום לקושי בהתאוששות מההרדמה- הרגליים עשויות להישאר משותקות או חסרות תחושה במידה זו או אחרת. כמו כן, עשויה הזליגה להוביל לכאבי ראש זמניים או כרוניים.

מכיוון שמדובר בהליך פולשני אשר קיים בו סיכון (אם כי התקלות נדירות), נדרשת היולדת לחתום על הסכמה לאחר שקראה על תופעות הלוואי האפשריות לזריקה.

פטידין

פטידין הוא משכך כאבים נרקוטי, אשר ניתן ליולדת בעירוי דרך הוריד. השפעתו על כאבי הצירים והלידה נמוכה מזו של האפידורל (כלומר, הכאב עדיין מורגש, אם כי ברמה נמוכה יותר), והשפעתו נמשכת כשעתיים (לעיתים הלידה אורכת זמן רב יותר, ולא ניתן לקבל מנה נוספת של פטידין).

את הפטידין יכולים לתת המיילדת או רופא הנשים המלווה את הלידה, ולכן לא צריך להזעיק רופא מרדים כמו עם אפידורל. הפטידין גורם ליולדת תחושת טשטוש ונמנום והפחתה של הכאב. גם בשימוש בפטידין ישנן יולדות שלא חשות בהשפעת משכך הכאבים. תופעות הלוואי האפשריות הן טשטוש של העובר בעת יציאתו מהרחם, דבר המוביל לציוני אפגר נמוכים יחסית.

בדרך כלל הפטידין ניתן בתוספת של פנרגן שהוא אנטי-היסטמין (תרופה נגד אלרגיה). מטרת הפנרגן להגביר את פעילות הפטידין ולמנוע תחושות של בחילה ויובש בפה.

גז צחוק

בשלבים מוקדמים של הלידה, כאשר הכאב לא בשיאו, ניתן לעשות שימוש בגז צחוק כמשכך כאבים. יתרון גז הצחוק הוא שהוא לא נשאר לאורך זמן בריאות האם, ואינו משפיע על העובר בלידתו. יחד עם זאת, השפעתו אינה חזקה מספיק על מנת לעזור ליולדת להתמודד עם הכאבים הקשים יותר המאפיינים את סוף הלידה.

משככי כאבים טבעיים ותנוחות

ניתן לשכך במעט את כאבי הלידה גם באמצעות שימוש בחומרים טבעיים, ושינוי תנוחות במהלך הלידה. נשים אשר מעוניינות בלידה טבעית, ללא התערבות חומרים ותרופות, לא חייבות להשתמש כלל במשככי הכאבים שצוינו.

לידה בתנוחת כריעה עשויה להכאיב פחות מאשר שכיבה על הגב. שתיית חליטות מרגיעות, האזנה למוזיקה, מסאזים, נשימות ותנועות סיבוביות של האגן עשויות גם הן להפחית את הכאב.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן