מחלות מעי דלקתיות – אבחון ודרכי טיפול

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות מעי דלקתיות

מחלות מעי דלקתיותמחלות מעי דלקתיות, מאפיינות מספר מחלות דלקתיות אשר באות לידי ביטוי במערכת העיכול בכלל ובמעיים בפרט.

שתי המחלות הנפוצות מתוך משפחת מחלות המעי הדלקתיות, כוללות:
·     מחלת הקרוהן – Crohn Disease
·    וקוליטיס כיבית– Ulcerative colitis

שתי מחלות אלו דומות בחלק מהתסמינים שלהן, הן נחשבות למחלות אוטואימוניות, מחלות בהן הגוף אינו מזהה את המערכת חיסונית ותאים נוספים כחלק מהמערכת הפיזיולוגית של הגוף ותוקף אותם, כאילו היו ה"אויב".

מהי מחלת קרוהן?

מחלת קרוהן, הינה מחלה אוטואימונית, כרונית ופרוגרסיבית, אשר מאופיינת בדלקת באזורים שונים במערכת העיכול. למרות, שמחלת קרוהן יכולה להופיע מהפה ועד הרקטום, רוב ביטויה הפתופזיולוגים, באים לידי ביטוי במעי הדק, באזור הנקרא: איליום טרמינאלי.

התסמינים האופייניים למחלת קרוהן כוללים: מספר יציאות מרובה בכל יום, היציאות עלולות להיות מלוות בכאבי בטן עזים, שלשולים מתמשכים, אי נוחות כללית בכל אזור הבטן, גזים, עייפות, פיסורות, חוסר תיאבון וחום. בנוסף לתסמינים אלו, עלולים להופיע תסמינים אשר לאו דווקא קשורים למערכת העיכול, כגון: כאבי שרירים, נוקשות מפרקים, פריחות עוריות, דיכאון, אפטות בפה וכדומה.

על אף שמחלת קרוהן מוגדרת כמחלה אוטואימונית, בשנים האחרונות נמצא בעקבות המחקרים המרובים הנעשים באופן קבוע על מחלת קרוהן, כי ייתכן וקיים קשר גנטי להיווצרות המחלה. המחלה עלולה לפרוץ בכל גיל, גם בילדים, אך נוטה לפרוץ בסמוך לאירועים טראומתיים, סטרס ועקה גדולה בחיים, תזונה לקויה ואף אצל אדם שהכל כשורה בחייו.

דלקת כיבית של המעי הגס – קוליטיס כיבית

דלקת כיבית של המעי הגס, הנה מחלה אוטואימונית, כרונית ופרוגרסיבית, אשר מאופיינת מבחינה פתופזיולוגיה, בהיווצרות כיבים במעי הגס בלבד. בניגוד למחלת הקרוהן אשר פצעיה חודרים לעומק רירית המעי, בדלקת כיבית של המעי הגס, הכיבים הנוצרים, הנן לרוב שטחיים בלבד. דלקת כיבית של המעי הגס מוגדרת על פי האזור בו היא פוגעת במעי הגס, באופן כללי היא מחולקת לשלושה אזורים בעייתיים:

  • מחלה הפוגעת באזור הסמוך לפי הטבעת-proctitis
  • מחלה הפוגעת במעי הגס השמאלי וברקטום
  • מחלה הפוגעת בכל חלקי המעי הגס

התסמינים המאפיינים דלקת כיבית של המעי הגס, דומים ברובם לתסמינים של מחלת קרוהן וכוללים: הפרעות במערכת העיכול הכוללות כאבי בטן, כאבי גב, חוסר תאבון, חולשה כללית, שלשולים, דימומים מפי הטבעת, ירידה במשקל וכדומה. בנוסף, ייתכנו תסמינים נוספים במערכות אחרות בגוף כגון: פריחות עוריות, דלקות פרקים, דלקות בכבד ובדרכי המרה, דלקות בעיניים.

אבחון

מכיוון, ששתי המחלות דומות בתסמיניהן ובנוסף, מחלות רבות אחרות של מערכת העיכול מראות ביטוי קליני דומה. יש צורך לערות אבחנה מבדלת מדוקדקת, לקיחת היסטוריה אישית ומשפחתית, ביצוע בדיקת דם, שתן, צואה, רנטגן, CT ,MRI, MRE, אלוטראסאונד, אנדוסקופיה, קולנוסקופיה ובמקרים מסוימים, אף יהיה צורך בלקיחת ביופסיה מהאזור הפגוע במעיים.

בנוסף, אבחון המחלה נעשה על פי התסמינים השונים. הביטוי הקליני של המחלות שונה מאדם לאדם ולא בהכרח, אמורים להופיע כל התסמינים ולכן גם האבחון הקליני יהיה בהתאם. אבחון מדויק מבהיר את כל המיתוסים הקשורים לתסמונת המעי הרגיז.

טיפול במחלות מעי דלקתיות

הטיפול במחלות הללו כמו במחלות נוספות הנוגעות למעיים (למשל, מחלת הירשפרונג) יהיה בהתאם לחומרת המצב. התסמינים, רקע רפואי. חשוב לציין כי הטיפולים אינן פותרים את הבעיה לתמיד והאדם נרפא מהמחלה, אלא, הטיפולים הנם תסמינים בלבד, על מנת לדכא את הדלקת במעיים. הטיפולים המקובלים כוללים: טיפולים תרופתיים באמצעות תרופות נוגדות דלקת, סטרואידים וטיפולים כירורגים לכריתת החלק הדלקתי הפגוע במעיים.

הרפואה המשלימה, ממליצה על טיפולים נטורופתים-תזונתיים בו במקביל, הכוללים תוספי תזונה וויטמינים הנמצאים לרוב בחוסר אצל חולים אלו, הימנעות ממאכלים שומניים ומטוגנים, ריבוי באכילת ירקות ומאכלים המכילים סובין.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן