מהי נזלת זיהומית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

נזלת זיהומית

נזלת זיהומיתכולנו מכירים ויודעים מה היא נזלת. הפרשה מטרידה וסמיכה מהאף המפריעה לרבים מאיתנו. לעיתים הנזלת היא על רקע אלרגי – בהקשר לחשיפה לחומרים שונים מן הצומח והחי, בתדירות משתנה עם עונות השנה, וכדומה.

חלק ניכר מאירועי הנזלת, בעיקר בחורף, הם על רקע זיהומי. מחולל זיהומי – חיידק או נגיף, גורם להופעת הנזלת.

מבחינה פתולוגית, הנזלת מופיעה כאשר המחולל הזיהומי מזיק ופוגע בתאי הציפוי של רירית האף, תאי האפיתל. תאים אלו אחראים, בין היתר, על הגנה של הרקמות העמוקות מגורמים חיצוניים.

כתוצאה מהתהליך הדלקתי מופרשים חומרים אימונולוגים שונים, המביאים למספר תוצאות: הרחבה של כלי דם אזוריים, אדמומיות וכאב. תגובות אלו משותפות לדלקות בכל מקום בגוף. הרחבת כלי הדם, יצירה מוגברת של מוקוזה (בעצם: נזלת) ונשירתם של תאי אפיתל הם הגורמים הישירם לנזלת הזיהומית.

הנזלת היא בעצם שילוב של תאים מתים, הפרשות של מערכת הנשימה, נוזלים שיצאו מכלי הדם, תאים של מערכת החיסון, ומרכיבים של חיידקים ונגיפים.

אפידמיולוגיה של נזלת זיהומית

נזלת זיהומית נפוצה יותר בילדים, והם בדרך כלל סובלים מכמה אירועים של נזלת זיהומית מדי שנה. מסיבות שאינן ברורות לגמרי, הנזלת הזיהומית שכיחה יותר בחודשי החורף. ייתכן שנוכחות של חולים מרובים במקומות צפופים מביאה להדבקה חוזרת – אין כיום הוכחות חד משמעיות לכך שקור או חשיפה לקור מביאים לזיהום ונזלת.

החולים שסובלים מנזלת מדבקים לעיתים קרובות, ועלולים להעביר את מחולל המחלה – נגיף או חיידק – לאנשים אחרים בסביבתם. ההדבקה העיקרית היא על ידי מגע (למשל: קינוח אף ולאחר מכן לחיצת ידיים), או באמצעות אירוסולים – חלקיקים קטנים שאנו מוציאים מגופינו בזמן שיעול, עיטוש או נשיפה, ומכילים גם נגיפים וחיידקים.

מחוללים של נזלת זיהומית

כאמור, המחוללים של נזלת זיהומית הם נגיפים (שכיחים ביותר) וחיידקים. הנגיף המוביל, על פי סקרים אפידמיולוגים שונים, הוא נגיף הרינו-וירוס (Rhinovirus. Rhino בלטינית משמעה אף, Rhinitis משמעה דלקת של האף, כלומר נזלת).

נגיפים חשובים אחרים שיכולים להביא לנזלת הם קורונה וירוס, אדנווירוס (גורם גם לדלקת עיניים), נגיף השפעת, נגיף הפארא-אינפלואנזה, נגיף שנקרא, בקיצור RSV (שכיח בעיקר בילדים וגורם אצלם למחלה של דרכי הנשימה הקטנות), ועוד. לעיתים קרובות לא ניתן לזהות מחולל זיהומי, וייתכן שישנם עוד נגיפים שמחוללים נזלת שטרם זוהו והתגלו לנו לגמרי.

חיידקים נדירים יותר כמחוללי נזלת. בין החיידקים השכיחים ניתן למצוא חיידקים שגורמים לדלקות ריאה, דלקות אוזניים ודלקות בסינוסים: חיידק הפנואמוקוק, חיידק המורקסלה, חיידק הכלמידיה, חיידק המיקופלזמה, וגם סטרפטוקוק.

סימנים וסימפטומים

הנזלת מוכרת, ואין צורך בתיאור מיוחד שלה. מקובל שנזלת על רקע אלרגי היא נזלת שקופה, ודומה יותר לנזלת זיהומית נגיפית. נזלת זיהומית חיידקית מאופיינת יותר בנזלת סמיכה בצבע צהוב – ירקרק, בגלל הפרשת המוגלה האופיינית לזיהום חיידקי.

סימן זה איננו סימן מוחלט להבחנה בין סוגי הזיהומים השונים. החולים מתלוננים, מלבד נזלת, על תחושה מציקה של גודש באף המקשה על הנשימה, והתעטשויות מרובות.

מלבד נזלת, החולים סובלים לעיתים מסימפטומים נוספים, כתלות בגורם שמחולל את המחלה: חום (במקרים רבים), כאבי שרירים (למשל: בהדבקה בשפעת), כאבי ראש (נגיפים רבים), שיעול, כאבי אוזניים, כאבי גרון, עייפות, צרידות, תחושה כללית רעה, וכדומה.

אבחנה מבדלת – מחלות נוספות קרובות

מספר מחלות מורכבות יותר מופיעות כנזלת בלבד, שלעיתים נמשכת זמן רב מהצפוי. נזלת ממושכת, מוגלתית, המלווה בכאבי ראש, יכולה להיות סימן לדלקת של הגתות – סינוסיטיס. הסינוסים הם חללים מלאי אוויר הנמצאים ליד האף, ותהליך זיהומי (או דלקתי אימוני) יכול למלא אותם בנוזל ולגרום לסימפטומים שתוארו.

חשוב להבחין גם בחולים שמתלוננים על נזלת, אבל סובלים למעשה מדלקת ריאות. שפעת היא מחלה נפוצה נוספות, שלעיתים מופיעה לראשונה כנזלת. באופן כללי, קשה למדי להבחין בין זיהומים של דרכי הנשימה העליוניות, ולעיתים קשה גם להבחין בינם לבין זיהומים של דרכי הנשימה התחתונות (ברונכיטיס, דלקות ריאה וכדומה).

טיפול בנזלת זיהומית

במרבית המקרים, הטיפול בנזלת הוא טיפול סימפטומטי בלבד. מספר תרופות יכולות לסייע בספיגת הנוזלים ברירית האף, על ידי כיווץ כלי הדם – וכך להפחית את הגוש וההפרשות. דוגמא לתרופה כזו היא הפסאודואפדרין, הנמכרת בישראל תחת השם המסחרי "סינופד" (Sinufed).

תרסיסי אף להפחתת גודש (אוטריווין) יעילים בשימוש קצר טווח – אך מומלץ מאוד להימנע משימוש בהם למשך יותר ממספר ימים. יש הנעזרים בטיפול בנזלת במכשיר אדים – אם כי טיפול כזה טרם הוכח במחקרים רפואיים מבוקרים.

טיפול אנטיביוטי בדרך כלל איננו נחוץ, משום שמרבית הזיהומים הם נגיפיים – כנגדם אנטיביוטיקה אינה פעילה כלל. טיפול באנטיביוטיקה יעיל רק כאשר מדובר בזיהום חיידקי, או שיש חשד סביר לזיהום כזה.

סיבוכים של נזלת זיהומית

נזלת זיהומית היא מחלה פשוטה, שעוברת בדרך כלל ללא טיפול, ורק לעיתים נדירות מסתבכת והופכת למחלה חמורה וחריפה יותר. סיבוכים של נזלת זיהומית יכולים לכלול סינוסיטיס חריפה, דלקת אוזניים (Otitis media), ברונכיטיס ולעיתים נדירות גם דלקת ריאות. כמו גם סיבוכים של מחלת השפעת.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן