ירידה חדה בשכיחות מקרי סרטן העור בישראל

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ירידה חדה בשכיחות סרטן העור בישראלסרטן העור (מלנומה) נחשב לאחת ממחלות הסרטן הקטלניות והקשות ביותר. במשך שנים רבות ניצבה מדינת ישראל בראש הרשימה של המדינות בהן אחוז החולים בסרטן העור גבוה במיוחד (שנים רבות הייתה ישראל במקום ה – 3 בעולם בקטגוריה זו). לאורך השנים ניהלו משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן קמפיינים אינטנסיביים שמטרתם הייתה לחנך את הציבור בנושא חשיבות ההגנה מפני קרינת השמש.

השנה הסתבר כי מאמצים אלה נשאו פרי וכי ישראל ירדה בדרוג מן המקום השלישי למקום ה- 18. אמנם זהו נתון מעודד, אך מומחי עור ומומחים לסרטן העור מציינים כי במדינה חמה כמו שלנו לא ניתן לנשום לרווחה וצריך להמשיך ולהקפיד על נושא ההגנה מפני נזקי השמש.

סרטן העור (מלנומה)

סרטן העור הינו גידול סרטני בתאי העור שמקורו בתאים אשר מייצרים את החומר מלנין, שהוא הפיגמנט החום הגורם לשיזוף. מחלה זו פוגעת בעיקר בבעלי עור בהיר, והסטטיסטיקה אומרת כי אחד למאה לבנים יחלה במחלה.

המחלה מאפיינת בעיקר מבוגרים בגילאי 30 ומעלה, ופוגעת פחות בילדים מתחת לגיל 15.

גורמי סיכון למחלה הם:

  • חשיפה ממושכת ובלתי מבוקרת לקרני השמש ללא כל הגנה על העור.
  • גנטיקה משפחתית של סרטן העור.

נתונים סטטיסטיים בנושא סרטן העור בישראל

במשך שנים רבות נהגו ישראלים רבים לשהות במשך שעות על חוף הים ללא הגנה ואף עם שמני שיזוף המגבירים את שיזוף העור. כאשר אחוז מקרי סרטן העור בישראל עלה למימדים מדאיגים, פתחו הגורמים הרלוונטיים במסעות הסברה נרחבים שכללו: הסבר על נזקי החשיפה לשמש, ומתן כללים ועצות להתנהגות נכונה ולהגנה מפני סכנה זו.

העצות כללו המלצה על חשיפה לשמש בשעות הבוקר והערב בהן הקרינה נמוכה, לבישת בגדים המכסים את העור בעת החשיפה, מריחת קרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה, ועוד.

מסתבר כי מסעות הסברה אלה עבדו ומאז תחילת שנות התשעים חלה ירידה דרסטית של כ- 43% במספר חולי המלנומה בישראל. תהליך זה של ירידה במספר החולים בסרטן העור בישראל מתרחש בתקופה בה בעולם הרחב ישנה דווקא עליה במספר חולי המלנומה.

הנתונים בישראל מראים עוד כי בקרב נשים יהודיות חלה ירידה של 30% במספר החולות במחלה במהלך העשור האחרון. כמו כן, חל שיפור באבחון המחלה בשלבים מוקדמים דבר שסייע לירידה באחוז התמותה מהמחלה.

בקרב גברים לא חל שינוי באחוז החולים. אמנם לא חלה עליה במספרם, אך גם לא ירידה. אחד ההסברים לתופעה זו הוא כי נשים מודעות יותר למראה העור ולכן שומרות יותר על עורן מאשר גברים.

מסתבר כי המחלה כמעט ואינה פוגעת במגזר הערבי. אחד ההסברים לכך מתייחס ללבוש הנהוג במגזר זה שהינו צנוע ומכסה את רוב חלקי עור הגוף. נתונים אלה מראים כי היענות להנחיות המומחים בדבר הגנת העור מקרינת השמש והימנעות מחשיפה לקרני השמש בשעות החום מסייעת במניעת המחלה.

המלצותיהם של רופאי עור ומומחים לסרטן העור

כיום עדיין מאובחנים מדי שנה בישראל כ- 900 חולים חדשים. בכנס בנושא סרטן העור שנערך לאחרונה דיברו מומחי עור על מנהגים של הציבור בתחום של ההגנה מקרני השמש אותם יש לשפר. הרופאים דיברו על הנחתם של אנשים רבים כי פניה לרופא עור תמנע את מחלת הסרטן, והדגישו כי רופא עור אינו יכול למנוע סרטן. את עבודת המניעה כל אדם צריך לעשות בעצמו.

הרופאים גם התייחסו לכך שאנשים רבים מניחים כי ברגע שהם מורחים קרם הגנה הם מוגנים מפני נזקי השמש. לדברי המומחים שום קרם אינו יכול לתת הגנה מושלמת ולכן שיזוף בכל מצב עלול להזיק לבריאות. הירידה במספר החולים בסרטן העור מראה כי נקיטת אמצעי זהירות בשמש מונעת את סרטן העור.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן