טיפול הורמונאלי לאחר כריתת רחם ושחלות וסרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול הורמונאלי לאחר כריתת רחם ושחלות וסרטן השד

טיפול הורמונאלי לאחר כריתת רחם ושחלות וסרטן השדהשאלה בדבר טיפול הורמונלי חליפי הינה שאלה אשר מעסיקה רבים מהרופאים והחוקרים בארץ. שאלה זו אף משמעותית יותר, לאותן נשים אשר עברו כריתת רחם ושחלות עקב סיבות שונות. המחקרים והנתונים הסטטיסטים מראים כי ישנה אפשרות לסיכון גבוה יותר לסרטן השד.

עם זאת, תשובה זו אינה כה חד משמעית כפי הנראה, מכיוון שדווקא נשים אלו נמצאות במעקב מתמיד אצל רופא הנשים שלהן. מעבר לכך, פעמים רבות, נשים אשר עברו כריתת רחם מקבלות טיפול חלופי אשר כולל אסטרוגן בלבד כאשר לטיפול זה סיכון מופחת להתפתחות סרטן שד. טיפול הורמונלי, בדרך כלל לא יומלץ לנשים נשאיות של מוטציות גנטיות ואשר נמצאות בקבוצת סיכון לפתח סרטן שד.

המחקרים השונים אשר נעשו במשך השנים, הניבו תוצאות שונות, כתלות במידת אמינותם ותוקף הקבוצה הנחקרת. עד היום המחקר האמין ביותר הינו מחקר שנעשה על מיליון נשים על ידי ארגון בשם  Women's health initiative.

החשש של נשים רבות מטיפול הורמונלי נובע מתוך אותו חשש לסיכון מסוים לסרטן השד. לפני התחלת הטיפול, יש לחקור על הנתונים העדכניים ביותר, אשר נמצאו בקרב המחקרים שממשיכים ומתנהלים כל הזמן.

טיפול בהורמונים לאחר כריתת רחם ושחלות

כריתת רחם ושחלות הינה אופציה טיפולית אשר מוצעת לנשים עקב בעיות מסוימות. היא יכולה להיות מומלצת לנשים מבוגרות, לאחר גיל הפריון (גיל 50 ואילך) אשר אמורות לעבור כריתת רחם שרירני או בעל ממצא אחר כמו דימום מוגבר, אנדומטריוזיס וכו'.

ומן העבר השני, ניתוח זה יכול להיות מומלץ באופן מניעתי לאותן נשים אשר נמצאות בסיכון גבוה לפתח סרטן שחלות או רחם עקב סיפור משפחתי, ונשאיות מוטציות גנטיות. בכל מקרה הניתוח הינו בגדר המלצה, אשר יש לשקול בטרם עשייתו את כל אותן הנקודות אשר יחייבו או ישללו אותו.

לאחר הניתוח, לרוב, תסבול האישה מתופעות דומות לאלה של גיל המעבר. תופעות אלו מופיעות מכיוון שלא מופרשים יותר הורמונים מהשחלות. היעדר הורמונים אלה משפיעים על תופעות כמו גלי חום, יובש נרתיקי, הזעות, דפיקות לב, חרדה ומתח. נשים רבות מתלוננות כי תופעות אלו מורידות ומשפיעות באופן משמעותי על איכות חייהן, בצורה אשר מפריעה להן להמשך החיים והפעילות התקינה.

טיפול הורמונלי תחליפי יכול ומסייע רבות להקלה בחומרת התסמינים ואף להיעלמותם. התחליפים ההורמונליים יכולים להיות מסוגים שונים כמו אסטרוגן בלבד, פרוג'סטין או שילוב שלהם הכולל גם פרוגסטרון. הם יכולים להינתן דרך הפה, העור או בצורה נרתיקית (שלא תומלץ לנשים ללא רחם).

יתרונות וחסרונות של הטיפול ההורמונלי

לכל אחד משילובי הטיפול ישנן תופעות לוואי וסיכונים אשר יש לשקול בכובד ראש לפני התחלת הטיפול. לטיפול באסטרוגן בלבד, תופעות לוואי רבות, אולם נראה על פי מקרים כי תפקידו בהעלאת הסיכון לסרטן השד הינו שולי. הטיפול המשולב של אסטרוגן ופרוג'סטין מעלה ב 20% את השכיחות לסרטן השד. סיכון זה נמצא מוגבר ככל שמשך הטיפול בתכשירים אלה גבוה יותר.

מכיוון שנשים רבות חוששות מטיפולים אלה, למרות שרמת הסיכון מהם אינה ברורה כל עיקר, רבות מהן פונות לטיפול חליפי מתחומי הרפואה המשלימה. חשוב לזכור, כי טיפולים אלה, פעמים רבות, לא נבדקו במחקרים קליניים רחבי היקף. מעבר לכך, בבדיקות מעבדה שונות נמצא חוסר קשר בין המרכיבים הרשומים על התכשיר לבין המינון האפקטיבי אשר נמצא בבדיקות. לכן, יש לבדוק בהקפדה יתרה את הרכב התכשירים המומלצים ואת מידת השפעתם על התסמינים.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן