אפשרויות טיפול בליקויי למידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אפשרויות טיפול בליקויי למידה

לקות למידה היא הגדרה כוללנית למספר בעיות המקשות על אדם לרכוש מיומנויות חדשות. הלקות יכולה להתבטא בתחום הלימודים, בתחומי החיים ובמיומנויות תפקודיות נרכשות. דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה ועוד הינן דוגמאות לסוגי לקות למידה.

אבחון לקויות למידהאפשרויות טיפול בליקויי למידה

לקות למידה קיימת בכל הגילאים. הצעד הראשון לטיפול הוא האבחון. בדרך כלל אדם שיש לו לקות למידה הישגיו הלימודיים נמוכים בהרבה מן המצופה לגילו, לכיתתו ולרמת משכלו. הלקות גורמת לו לבעיות שמפריעות לו להתקדם בלימודים ובפעילויות היומיומיות של החיים.

לדוגמא, אדם שמתקשה במקום העבודה שלו בגלל שברוב המקומות ישנה דרישה לדעת לקרוא, לכתוב ולעשות חשבון. במקרים בהם נמצא חוסר איזון שכזה צריך להפנות לאבחון מקצועי אצל מאבחן פסיכולוגי או למורים שעברו הסמכה של אבחון דידקטי, קלינאית תקשורת, לפסיכולוגים התפתחותיים ועוד, תלוי בסוג הלקות.

שיטות טיפול בלקויי למידה

כיום, טיפול בלקויי למידה מתרכז בעיקר בהוראה מתקנת. התלמיד מקבל הכשרות שונות לאחר שעות הלימודים במטרה ליישר קו עם בני כיתתו. התלמיד רוכש מיומנויות לימודיות שהוא לא מקבל בבית הספר.

כל תלמיד בעל לקות למידה צריך לקבל הקלות במבחנים ובעבודות לפי הלקות שלו. הקלות אלו נקראות התאמות. למשל תוספת זמן במבחנים של 25% עד 50% מזמן הבחינה, הקראת הבחינה בעל פה, התעלמות משגיאות כתיב, היבחנות בעל פה, שיכתוב המבחן ועוד.

טיפול בלקויי למידה עם חרדות

בדרך כלל טיפול בלקויי למידה משולב יחד עם טיפול בחרדות. הרבה פעמים תלמידים שחוו כישלונות במבחנים קודמים מפתחים חרדת בחינות מתוך הפחד להיכשל שוב. בארץ ישראל כעשרה אחוזים מהילדים סובלים מלקות למידה לכן, סביבה תומכת בבית הספר, בבית ועם החברים יכולים לסייע בשיפור ההתמודדות עם הלקויות.

יש מקרים בהם ילד שלא מקבל את ההקלות או טיפול בלקויי למידה ספציפי שיש לו הוא יכול להצטייר כילד בעייתי ומפריע. בעוד אם היה מקבל את הטיפול הדרוש היה חווה תחושות של הצלחה בלימודים והשתלבות חיובית בחברה.

טיפול תרופתי

מחקרים רבים של טיפול בלקויי למידה הראו שהלקות מתחילה כבעיה רפואית, לכן ניתן לטפל בבעיה באמצעות טיפול תרופתי. הריטלין על כל נגזרותיו והקונסרטה למשל הן תרופות שעוזרות בבעיות של קשב וריכוז. השימוש בתרופות אלו נפוץ מאוד ומראה שיפור בטווח המיידי. תרופות אלו ניתן לקבל רק על ידי פסיכיאטר שעשה בדיקה וראה שקיימת בעיה של קשב וריכוז.

טיפול אלטרנטיבי

שיטות נוספות של טיפול בלקויי למידה הן שיטות אלטרנטיבות. טיפול בשיטת טומטיס עוזרת לבעלי קושי בקריאה. השיטה מאמינה שלקות זו, שנקראת דיסלקציה, מתבטאת בגלל בעיה של חוסר בהקשבה. השמיעה הפיזית של האדם תקינה ומושלמת אך ההקשבה שלו לקויה. בשיטה זו מלמדים מיומנויות הקשבה נכונה, שיפור הקשר בין העין לאוזן ועוד.

שיטת טיפול אלטרנטיבית נוספת היא ביופידבק. שיטה זו עובדת על רכישת מיומנויות על ידי ישיבה מול מחשב שמראה את המערכת הפנימית של האדם. את רמת החרדה, הלחץ שבו הוא נמצא, האדם לומד תרגילים שבאמצעותם הוא יכול להפחית את החרדה והמתח. שיטה זו עוזרת בהורדת לחץ הבחינות של תלמידים לקויי למידה.

חינוך מיוחד

משרד החינוך מעסיק בבית הספר מורים אשר למדו התמחות בחינוך מיוחד. מורים אלו שמים דגש על עזרה לילדים בעלי הלקויות השונות בניהם טיפול בלקויי למידה. שיטת טיפול זו מאמינה שלכל ילד קצב התקדמות אישי משלו ויש לשים לב לקצב של הפרט לעומת הכיתה ולעומת מה שמצפים מנו לדעת.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן