הריון מחוץ לרחם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הריון מחוץ לרחם

באופן נורמאלי, בביוץ משתחררת ביצית אחת מהשחלה ונקלטת על ידי החצוצרה הסמוכה לה.הריון מחוץ לרחם מהעבר השני, זרע שמגיע לחלל הרחם עובר דרך החצוצרה. נקודת המפגש בין הזרע לביצית מתרחשת בחצוצרה. הביציית המופרית נעה בחצוצרה לכיוון הרחם, ומשרשת בדופן הרחם. בדופן הרחם גדל שק ההריון, ותופס באופן הדרגתי את חלל הרחם כולו.

הריון חוץ רחמי הוא הריון שהשתרש שלא במקומו הראוי ברחם. הריון חוץ רחמי מופיע בשיעור הגבוה ביותר בחצוצרות, אבל יכול להתגלות במקומות רבים מאוד: בשחלה, בכניסה לרחם, בחלל הבטן, וכדומה.

כאשר ההשרשה של הבייצית המופרית נעשית באופן בלתי תקין באחד מהמקומות האלו, מופיע הריון חוץ רחמי (Ectopic Pregnancy). הריון חוץ רחמי איננו יכול לגדל עובר בר חיים, ובשלב מסויים גורלו של הריון כזה הוא ליפול, או להתפוצץ, לדמם ולסכן את חיים האם.

אבחון

האחבנה הראשונית של הריון חוץ רחמי היא כמו כל הריון – המחזור החודשי מבושש לבוא, ובדיקה של רמת ההורמון beta-HCG בדם עולה. עם זאת, כמה גורמים מבחינים בין הריון רגיל להריון חוץ רחמי. באופן רגיל, בהריון חוץ רחמי רמת ה- beta-HCG איננה עולה באופן תקין. בהריון רחמי מדי יומיים בקירוב מוכפלת רמת ההורמון בדם. בהריון חוץ רחמי העלייה יכולה להיות מתונה הרבה יותר, ולהראות שלל "התנהגויות" שונות (ירידה, תנודות, וכדומה).

בבדיקת אולטרא-סאונד ניתן להבחין האם קיים שק הריון תקין ברחם, או שמא נמצא הריון חוץ רחמי. מכיוון שרובם הגדול של ההריונות נמצא בחצוצרה, מחפשים בבדיקה הרחבה של אחת החצוצרות שק הריון בתוכה. לעיתים לא מוצאים הריון בבדיקת ההדמייה, אך יודעים שההריון מסתתר בגוף האישה – על פי רמות ה – beta-HCG. במצבים כאלו נהוג לעקוב אחר האישה בתקווה לירידה ברמת ההורמון, או לפנות אל הטיפולים התרופתיים שיתוארו להלן.

הריון חוץ רחמי יכול להופיע עם דימומים וגינלים, כאבים ואי נוחות בבטן, ושוק פתאומי כתוצאה מפקיעה של ההריון ודימום מסיבי לרחם או לחלל הבטן. מצב זה מסוכן מואד ודורש התערבות מהירה ומתאימה בחדר ניתוח, עם מתן מנות דם ונוזלים בהתאם לצורך כדי לשמור על לחץ דם תקין.

טיפול בהריון מחוץ לרחם

באופן כללי, ניתן לחלק את האפשרויות הטיפוליות בהריון חוץ רחמי לשני סוגים: טיפולים כירורגים וטיפולים תרופתיים. הטיפול התרופתי המקובל כולל מתן של מתותרקסט (methotrexate). מתותרקסט היא תרופה המשמשת גם כטיפול במחלות אוטואימוניות ובמחלות ממאירות, והיא פועלת כנגד תאים המתחלקים בקצב מהיר. מתן של מותרקסט מסיים את ההיריון, ללא תלות במקומו.

טיפולים כירורגים מתייחסים לרוב להריון חוץ רחמי המצוי בחצוצרה. קיימות שתי שיטות עיקריות לסיום כירורגי של הריון כזה: חיתוך של החצוצרה עם שק ההריון, או פתיחה של החצוצרה והוצאת שק ההריון בנפרד. אין כיום מידע מספק המשווה את הטיפול התרופתי לטפול הכירורגי בתוצאות הטיפוליות.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן