הפרעות שינה אצל נשים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעות שינה בנשים

הפרעות שינה בנשיםמרבית האנשים הבוגרים זקוקים לכ-7 שעות שינה ביממה בכדי לשמור על בריאות תקינה, נפשית ופיסית. למרות זאת, החיים המודרניים מקשים מאוד על מרבית האנשים לקיים שיגרה שכוללת את מספר שעות השינה הרצויות.

אך לא רק תנאים סביבתיים מפריעים לשינה. לא מעט אנשים סובלים מהפרעות שינה שונות, וממצאים מחקריים חדשים מורים כי נשים נוטות לסבול יותר מהפרעות שינה, לעומת גברים.

מהי הפרעת שינה?

הפרעת שינה היא שם כולל להפרעות מספר, שיכולות לבוא לידי ביטוי בכמה צורות שונות. בין ההפרעות הנפוצות בקרב נשים ניתן לציין:

  • קשיים בהירדמות.
  • קשיים בהתעוררות.
  • יקיצות מרובות במהלך השינה. ההתעוררויות הללו יכולות להיות מודעות או בלתי מודעות.
  • הפרעות שינה הקשורות להיריון.
  • הפרעות שינה בזמן המחזור החודשי.
  • הפרעות שינה של גיל המעבר.
  • מחזוריות שינה לקויה.
  • הפרעות נדירות נוספות (כגון נרקולפסיה).

הגורמים להפרעות שינה

הסיבות להפרעות השינה יכולות להיות רבות. כאשר אישה סובלת מהפרעות שינה, הסיבות יכולות להיות לעיתים פיזיולוגיות, לעיתים נפשיות, לעיתים רגשיות, ולעיתים סיבות שקשורות לגיל האישה וכן לתופעות של המחזור החודשי ושל גיל הפוריות.

  • הפרעות שינה יכולות להתרחש בשל סיבות נפשיות. מתח, דיכאון, לחץ, יכולים כולם להתבטא בקשיי הירדמות, בשינה מאיכות ירודה, ובקושי להתעורר לאחר שנת לילה.
  • הסיבה להפרעת השינה יכולה להיות בעלת מקור פיזיולוגי, למשל במקרים של דום נשימה בשינה. תופעה זו מאופיינת באספקת חמצן נמוכה בשל קשיים בכניסת אוויר לריאות. כתוצאה מכך, המוח משדר פקודה לגוף שמורה לו להתעורר על מנת לנשום כהלכה. התעוררויות אלה יכולות להיות בלתי מודעות ולהביא למצב של עייפות מתמשכת.
  • הפרעות הקשורות בהיריון – הפרעות שינה ייחודיות בנשים הן כאלה שמתרחשות במהלך ההיריון ולאחריו. השינויים הגופניים והרגשיים, העומס על הגוף, השינויים בלחץ הדם ושינויים הורמונאליים, יכולים להתבטא בהפרעות שינה שלא היו מוכרות לאישה קודם לכן. לאחר הלידה, ידועים מקרים של דיכאון ולחץ שהביאו לשינה לא סדירה.
  • סוג נוסף של הפרעת שינה בקרב נשים מתרחש בזמן המחזור החודשי. יש הקושרים את ההפרעות הללו בתסמונת הקדם ווסתית ובשינויים הורמונאליים חזקים.
  • גיל המעבר – ישנן נשים אשר מדווחות על הפרעות שינה משמעותיות בגיל המעבר. בין הסיבות לכך נמצאים לבד מן הגורמים ההורמונאליים, גם שינויים בסגנון חיים (פרישה מהעבודה, למשל), מצב בריאותי כללי ומצב נפשי.
  • הפרעות שינה מסיבה נוירולוגית

השלכות של הפרעות שינה

הפרעות שינה נבדלות במידת ההשפעה שלהם על אנשים שונים. לעיתים, כאשר מדובר בהפרעת שינה זמנית, שאיננה ממושכת, לא ניכרת השפעה רבה על התפקוד היומיומי. שונה הדבר כאשר מדובר על הפרעת שינה ממושכת, או כזו המלווה בלחצים נפשיים או מצבי סטרס.

כאשר מדובר על הפרעה ממושכת, איכות החיים יכולה להיפגע באופן משמעותי, ניתן להבחין במצבים של עצבנות, חוסר תיאבון, עייפות עד כדי תשישות, ואפילו היחלשות של המערכת החיסונית. העייפות יכולה גם להעלות את הסיכון לפגיעה בתאונה (למשל תאונת דרכים).

פתרונות אפשריים להפרעות שינה בנשים

פעמים רבות, כדי לפתור בעיה של הפרעת שינה בקרב נשים, יש צורך להיעזר בבדיקות רפואיות או במעבדת שינה. הפתרונות והטיפולים צריכים להיות מותאמים לאישה, למצבה הכללי, ולסוג הבעיה ממנה היא סובלת.

לעיתים, הפיתרון הנכון יהיה שימוש קצוב בזמן של תרופות משרות שינה. בפעמים אחרות, טיפול כזה יזיק יותר מאשר יועיל.

במידה והפרעת השינה קשורה לדום נשימה, ישנה אפשרות להיעזר במסכת חמצן ייעודית או בסד דנטאלי. לעיתים, הטיפול יצטרך להיות משולב – תרופתי ביחד עם ייעוץ נפשי, במידה והפרעת השינה היא רק סימפטום של בעיה רחבה יותר.

במידה וההפרעה הינה חלק מהפרעה קדם ווסתית, או מתופעות גיל המעבר, הטיפול צריך להיעשות במשולב עם המכלול הכולל של הבעיה, בהתייעצות עם הרופא המטפל.

אולי יעניין אותך גם:

הולכים לישון מאוחר בלילה? אתם בסיכון

חשיבות הפעילות הגופנית לאיכות השינה

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן