הפרעות מצב רוח

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעות מצב רוח

הפרעות מצב רוחהפרעות מצב הרוח הן מההפרעות המוכרות ביותר, והנפוצות ביותר הקיימות במגוון ההפרעות הפסיכיאטריות (לפחות כפי שהן מוגדרות על ידי המגדיר הפסיכיאטרי האמריקאי- DSM).

למעשה, כולנו מכירים בנסיבות שונות תנודות במצב הרוח שלנו. לעיתים אנחנו עצובים מאוד, לעיתים שמחים מאוד, לעיתים יש לכך סיבה, ולעיתים פשוט מתעוררים ככה בבוקר.

בדרך כלל מצבי הרוח הללו תואמים לנסיבות של חיינו באותו רגע, הם חולפים ומשתנים כאשר הנסיבות משתנות. הפרעות מצב רוח הן מצבים בהם מצב הרוח אינו תלוי נסיבות חיצוניות, הוא קבוע ויציב לאורך זמן, והוא קיצוני עד כדי פגיעה בתפקוד היומיומי או ביכולת ההסתגלות.

הפרעות ממשפחת הפרעות מצב הרוח

ישנם שני מצבי רוח קיצוניים שמוגדרים כהפרעת מצב רוח- דיכאון ומאניה.

דכאון מג'ורי

הפרעת דיכאון מג'ורי היא מצב בו לאורך זמן (שבועיים לפחות), האדם חש תחושות של עצבות ודיספוריה, במשך רב הזמן. אנשים שסובלים מאפיזודה דיכאונית, או מדיכאון כרוני, חשים חוסר טעם בחיים. הדימוי העצמי שלהם נמוך מאוד, והם חושבים על עצמם ועל העולם בעיקר דברים שליליים. אין להם כל תקווה.

דיכאון גורם לפגיעה בדפוסי השינה, כך שהחולים מתקשים לישון, מרבים להתעורר במשך הלילה, ו/או מבלים שעות ארוכות בשינה במיטה. במצבים קיצוניים, קשה להם בכלל לצאת מהמיטה לעשות משהו.

בכלל, סובלים מדיכאון מדווחים כי שום דבר לא נראה להם מהנה או מפתה. גם פעילויות שבעבר היוו תחביב או יצרו הנאה גדולה, נראים סתמיים ומיותרים. על מפגשים חברתיים, אפילו אינטימיים הם נוטים לוותר גם כן. גם דפוסי האכילה משתנים, כאשר ניתן לראות חוסר תיאבון וירידה במשקל, או לחלופין- תיאבון מופרז והשמנה.

פעמים רבות מחשבותיהם של האנשים הסובלים מדיכאון נעים לכיוונים אובדניים, וגם ניסיונות אובדניים אינם חזון נפרץ.

מאניה

מאניה היא מצב של מצב רוח מרומם באופן קיצוני. האדם מרגיש אופוריה, שמחה לא תואמת. הוא מרגיש שהוא מסוגל הכל, ויכול הכל. המחשבות רצות מאוד מהר, ואין סבלנות לחכות. ההתנהגות תואמת את השטף הזה. אדם במאניה מסוגל לבזבז סכומי כסף אדירים בשעות ספורות, להשתתף בפעולות מסוכנות ולעשות הרבה דברים ללא כל שיקול דעת. אמנם התחושה בזמן המאניה היא טובה, אך הסיכון שהאדם לוקח על עצמו, והמחיר שהוא נאלץ לשלם על כך גבוהים מאוד.

שני סוגי האפיזודות הללו מגדירים שלוש הפרעות מצב רוח: הפרעת דיכאון (הכוללת רק אפיזודות דיכאוניות), הפרעה דו קוטבית מסוג I (הכוללת אפיזודות דיכאוניות ואפיזודות מאניות לסירוגין), והפרעה דו קוטבית מסוג II (הכוללת רק אפיזודות מאניות, אך ההנחה היא שבשלב כלשהו תופיע גם אפיזודה דיכאונית).

גורמים להפרעות מצב רוח

הגורמים להפרעות מצב הרוח כוללים גורמים גנטיים (בעיקר בהפרעה דו קוטבית), סביבתיים ואישיותיים. קשה מאוד לנבא מי יסבול מהפרעת מצב רוח, ומאיזה סוג. כאשר אנשים לוקים במחלה, רואים ירידה ברמות הסרטונין, הנוראדרנלין והדופמין במח, אך לא ברור אם זה הגורם להפרעה או התוצאה שלה.

אבחון

אבחון של הפרעות מצב רוח הוא חשוב כדי להעניק לפרט את הטיפול המתאים לו ביותר. חשוב מאוד לתאר את מגוון האפיזודות והסימפטומים המופיעים, כדי להבחין בין ההפרעות השונות.

טיפול

טיפול בהפרעות מצב רוח נעשה בשילוב של טיפול תרופתי או טיפול בקסדה מגנטית עם טיפול פסיכותרפויטי. לטיפול בדיכאון ישנו מגוון של תרופות אנטי-דיכאוניות, שהנפוצות ביותר כיום הן ממשפחת ה-SSRI.

לטיפול במאניה נעשה שימוש בליתיום ובתרופות נוספות. למרות שמאניה היא נעימה, בדרך כלל מתייחסים אליה כביטוי לתחושות שמתבטאות גם בדיכאון. טיפול פסיכותרפויטי מתייחס לתחושות ,למחשבות, לתהליכים הפנימיים שמובילים לתחושות אלה לכפות עצמם על האדם.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן