מחלות שגורמות להפרעות בשיווי המשקל

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שיווי משקל הוא היכולת של הגוף למקם עצמו במרחב בתנאים משתנים. שיווי המשקל תלוי בעיקר במערכת הוסטיבולרית, אך גם בראייה, בתחושה ובשילוב המידע כולו במוח, במיוחד במוח הקטן (צרבלום) ובגזע המוח.

לעיתים קרובות אנו מבלבלים כאב ראש או עייפות עם סחרחורות אמיתית ואובדן שיווי משקל. סחרחורת אמיתית היא תחושה של "עולם מסתובב" – אשליית תנועה של הגוף או הסביבה. שמה של תופעה זו בעגה הרפואית הוא ורטיגו (Vertigo). אפשר להבחין בין ורטיגו לבין תחושת התעלפות גם על ידי ישיבה או שכיבה. ורטיגו איננו מוקל בישיבה, וגם אינו מוביל לאובדן הכרה.

המערכת הוסטבולרית

המערכת שאחראית על שמירת שיווי המשקל בגוף היא המערכת הוסטיבולרית. מערכת זו נמצאת בתוך האוזן הפנימית, ומבוססת על מבנה מתוחכם של אבנים קטנות (אוטוליטים) הכלואות בתוך מערכת צינורות במישורים שונים.

מיקומן של האוטוליטים נקלט על ידי מערכת העצבים, וכך משיג המוח מידע על מיקומו של הגוף במרחב, והתנוחה בה הוא נמצא. מידע זה חיוני להפעלה של שרירים שונים, מניעת נפילות ושמירה על שיווי משקל באופן כללי.

מחלות הגורמות לורטיגו

מחלות הגורמות לסחרחורת אמיתית או ורטיגו, מחולקות למחלות הפוגעות במערכת הוסטיבורית הפריפרית ולמחלות הופגועות במערכת המרכזית – המוח. במחלות שמקורן במערכת הפריפרית, הסחרחורת נוטה להיות קצרה יותר, להופיע לסירוגין והיא מלווה תמיד בתנועות עיניים ריתמיות חריגות שמכונות ניסטגמוס (Nystagmus).

מכיוון שהמערכת הוסטיבולרית נמצאת באוזן הפנימית, לעיתים מופיעה גם הפרעה בשמיעה במחלות אלו. מחלות הגורמות לורטיגו מטופלות בדרך כלל על ידי רופאים נוירולוגים (המתמחים במערכת העצבים) או רופאי אף אוזן גרון.

מחלת BPPV

מחלת BPPV (Benign paroxysmal positional vertigo ) – ורטיגו תנוחתי לסירוגין – היא מחלה נפוצה שבה מופיעות סחרחורות ואובדן שיווי משקל. במחלה זו אחת מהאבנים הקטנות בתעלות שבאוזן הפנימית יוצאת ממקומה הנכון, ומשבשת את תחושת המצב של הגוף.

בדרך כלל מופיעות אפיזודות של אובדן שיווי משקל, עם בחילות ולעיתים הקאות, שמופיעים בצורה החמורה ביותר דווקא בשכיבה עם האוזן הפגועה כלפי מטה. המחלה חולפת באופן ספונטאני כעבור מספר שבועות, אם כי לעיתים יש חזרה של הסימפטומים.

אבחנה של המחלה נעשית באמצעות בדיקת Dix-Hallpike. בבדיקה זו משכיבים את הנבדק בזוית, ומטים את ראשו לאחור. ביצוע של בדיקה זו כראוי הוא למעשה גם הטיפול במחלה – האבן חוזרת אל תוך מקומה הטבעי באוזן הפנימית, ותחושת אובדן שיווי המשקל נעלמת. כטיפול תרופתי במחלה ניתן להשתמש בתרופות המדכאות את המערכת הוסטיבולרית, כמו תרופות אנטי היסטמניות.

מחלת מנייר

מחלת מנייר היא מחלה נוספת הפוגעת במערכת שיווי המשקל הפריפרית. הסיבה להופעתה של מחלה זו אינה ידועה, אך משערים שהיא קשורה לעלייה בנפח הנוזל הממלא את האוזן הפנימית, ולכן מביא להפרעה בקלט מהתעלות הוסטיבולריות. במחלת מנייר הורטיגו מופיע באפיזודות שאורכן דקות עד ימים, המלווות בצלצולים באוזניים וירידה בשמיעה. קיימת צורה נדירה למדי של מחלה זו המופיעה באופן תורשתי.

הטיפול במחלה זו כולל מתן של תרופות משתנות, כדוגמת תרופות מקבוצת התיאזידים בזמן התקף ניתן להשתמש בתרופות שמדכאות את המערכת הוסטיבולרית, בדומה למחלת BPPV. במקרים חריגים שבהם טיפול תרופתי לא עוזר ניתן לפנות לכיוונים כירורגים

דלקת וסטיבולרית אקוטית

מחלה זו מאופיינת בהתקפים של ורטיגו מסיבה לא ידועה, ללא הפרעה בשמיעה, שחולפים לבד. מניחים שברוב המקרים הרקע למחלה הוא זיהומי דלקתי. הורטיגו מופיע עם בחילות, והחולה בדרך כלל מסרב להזיז את הראש, ומעדיף לשכב עם האוזן הפגועה כלפי מעלה. הטיפול כולל קורס קצר של סטרואידים (פרדניזון) למשך כשבועיים, בצירוף תרופות לדיכוי המערכת הוסיטבולרית.

סחרחורות אמיתית יכולה להעיב על איכות החיים  – כדאי לפנות לייעוץ רפואי ולקבל טיפול מתאים

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן