הפטיטיס (דלקת בכבד)

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפטיטיס היא דלקת הכבד, אשר נוצרת בשל הרעלת הכבד בדרכים רבות. זו מחלה עיכולית, שבה נפגע הכבד עקב שימוש ברעלים שונים: תרופות, חומרים כימיקלים שונים, משקאות אלכוהוליים, או בשל חיידקים או וירוסים, הפרעות מטבוליות או אוטואימוניות שונות.

התסמינים השונים המלווים את המחלה עשויים להתבטא בעיניים שהסקלרה (לובן העין) נצבע בגוון צהוב, ותלונות האדם מעידות על עייפות, חולשה, כאבי פרקים, כאבי בטן, חוסר תיאבון עד אובדן לחלוטין, במקרים קשים אף הקאות תכופות וכדומה.

תסמין מובהק נוסף הוא שהשתן כהה מאוד, מלווה בעלייה של חום הגוף, והרגשה לא טובה באופן כללי. הביטוי הפתולוגי של התסמינים הוא בהגדלת הכבד, ואף צהבת.

דלקת הכבד מתחילה במצב עדין של שחמת הכבד, והופעת התסמינים באופן מינורי. ההחמרה של שחמת הכבד הינה דלקת הכבד, והיא מעידה על פגיעה ברקמות הכבד ורקמת החיבור.

במקרים קשים של דלקת הכבד, עשויה להופיע תופעת אנצלופתיה, שהיא פגיעה מוחית המתבטאת בשינויים באישיות ופגיעה בהכרה עד שזה עשוי להגיע למצב שבו נפגעת היכולת המוחית לחשיבה וקבלת החלטות מודעות, פגיעה באינטליגנציה ואף ירידה במצב ההכרה.

הפטיטיס נגיפי

דלקת הכבד או הפטיטיס, שנגרם עקב נגיף, עשויה להיות בשל מספר נגיפים שונים. הנגיפים נחלקים לסוגי נגיפים המגיעים מהרעלת מזון, דם או מים.

דלקת הכבד, הפטיטיס A נגרמת בשל פגיעה של חיידק הפיקורנה, שעובר דרך מזון, צואה, נוזלי גוף או מים מזוהמים. הפטיטיס B עשויה להיגרם עקב פגיעת נגיף ההפטדנה, העובר במגע של דם, נוזלי גוף, דוגמת יחסי מין או מגע של רוק. גם עוברים עשויים לקבל את המחלה מאימם החולה או הנשאית.

אחוז מקרי המוות מהחולים הוא גדול מאוד ומגיע ל- 80 אחוזים, ולכן כלל ילדי ישראל מחוסנים כנגד המחלה כדרך קבע. הפטיטיס C הינה מחלה הנגרמת עקב פגיעת נגיף הפלבי, במעבר של נוזלי גוף, דם וכן מהאם לעובר.

אין חיסון כנגדה, כמו לשאר דלקות הכבד הקודמות, אך ישנם טיפולים שעוזרים במקרה של הופעת המחלה. בשנים האחרונות זוהה גם נגיף הפטיטיס D ו-E , שמדביק בעיקר נשים בהיריון.

הפטיטיס עקב שתיית אלכוהול

הפטיטיס הנגרם עקב שתיית משקאות אלכוהוליים חריפים יתר על המידה, בשל האתנול המצוי בהם. הבעיה עשויה להופיע בפגיעה בהתרבות תאי דם לבנים, לחץ דם גבוה, הפרעות קרישה, מיימת, צהבת, אנצלופתיה, דימום מדליות ועוד.

שחמת הכבד קלה עשויה להופיע ללא תסמינים בעת שתייה מרובה של משקאות אלכוהוליים חריפים. ניתן לטפל בה באמצעות ניקוי של הכבד והפסקת צריכת האלכוהול למשך זמן רב, ולאחר כמה חודשים, ישוקם הכבד חזרה. בכל מקרה, שתיית האלכוהול המרובה עשויה לגרום לשינוי בשומני הכבד ונזק שלא יוכל להשתנות חזרה.

הפטיטיס אשר נגרם עקב שימוש מרובה בתרופות, עשוי להופיע באותה צורה, שכן מדובר על פירוק אינטנסיבי של רעלים על ידי הכבד והתשתו, כך שרקמות הכבד עצמן נפגעות. לכן הטיפול החיוני ביותר הוא תהליך ניקוי רעלים.

כמו כן, הפטיטיס יכול להיגרם עקב הרעלה מטבולית של אגירת נחושת או ברזל ברקמות הגוף, בשל הרעלה של חסימת דרכי המרה (אבנים בדרכי המרה) לאורך זמן או פגיעה אוטואימונית, כלומר הפרעה במערכת החיסון ופגיעה של הגוף במערכות שלו עצמו.

ראו גם:
כבד שומני – מחלה שפוגעת בכשליש מהאוכלוסייה!

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן