הוזלה במחיר התרופות הגנריות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפחתה במחיר התרופות הגנריות

במדינת ישראל ניתנים שירותי הבריאות על ידי קופות החולים המחויבות לבטח כל אזרח במדינה. הפחתה במחיר התרופות הגנריותמשרד הבריאות מעביר לשם כך תקציבים לקופות החולים, הנוספים על דמי ביטוח חודשיים אותם מחויבים המבוטחים לשלם. בין שאר שירותי הבריאות אותם מעניקות קופות החולים לציבור, קיימת חובתם לספק תרופות לחולים.

בכל שנה מתכנסת ועדה, ועדת סל התרופות, הקובעת אילו תרופות ימומנו על ידי קופות החולים. כאשר חולה זקוק לתרופה אשר נמצאת ברשימת סל התרופות (תרופה גנרית), עליו להשתתף בעלות התרופה בשיעור של 15% בלבד מעלותה. את יתרת התשלום עבור התרופה, מחויבת להעביר קופת החולים המבטחת אותו.

באחרונה, הכריז סגן שר הבריאות יעקב ליצמן על הורדה בשיעור ההשתתפות העצמית של המטופלים בעלות התרופה מ-15% ל-10% בלבד. החלטה זו צריכה עדיין לעבור אישור של ועדת הכספים של הכנסת.

הגורם להחלטה הוא ממצא של בדיקת משרד הבריאות על פיו בקופות החולים קיימים עודפי תקציבים שמקורם במחיר הגבוה של ההשתתפות העצמית בתשלום על תרופות הנמצאות בסל התרופות. העודפים הוערכו בסכום כולל של כ-147 מיליון שקלים.

יש לציין, שממצאים דומים נמצאו ופורסמו כבר לפני למעלה משנה, ונעשה ניסיון להכניס את התיקון בשיעור ההשתתפות העצמית כבר אז. אך בעקבות התנגדות של משרד האוצר, השינוי לא נכנס לתוקף, ונראה שרק כעת תחול הירידה של 33% בשיעור ההשתתפות העצמית.

על איזה תרופות חל השינוי

ההורדה בשיעור ההשתתפות העצמית אינו גורף על כל התרופות הקיימות בסל התרופות, אלא רק על תרופות שעומדות בתנאים הבאים:

  • תרופות שנמצאות בתחרות מסחרית (כלומר, שהתרופה הנמצאת בסל התרופות מיוצרת על ידי מספר חברות שונות).
  • תרופות המצריכות מרשם רופא.
  • עלות התרופה הכוללת היא מעל 120 שקל.

על מי תשפיע ההטבה

באופן כללי, ההטבה בשיעור ההשתתפות העצמית תשפיע על כל מי שזקוק לתרופות יקרות יחסית. ההשפעה המשמעותית ביותר תחול כמובן על חולים כרוניים, אשר זקוקים לתרופות קבועות (ולעיתים גם רבות).

בנוסף, אמורה ההטבה להשפיע על כלל הציבור גם ממקור נוסף. על ועדת סל התרופות לשקול בכובד ראש כל תרופה הנכנסת אל הסל, משום שמדובר לעיתים בתרופות יקרות מאוד.

בכל שנה ישנן תרופות חשובות ומצילות חיים שאינן נכנסות לסל התרופות, ומשאירות חולים רבים בלא מענה או פתרון למצוקתם- משיקולים תקציביים גרידא. במשרד הבריאות הוחלט שעודפי כספים שנמצאים בקופות החולים בגלל תרופות שנמצאות בסל התרופות, צריכים לחזור לציבור, והדרך לעשות זאת היא באמצעות הפחתת ההשתתפות העצמית.

הבעייתיות בהטבה – תגובות קופות החולים

ההטבה לציבור תפגע כמובן בהכנסותיהן של קופות החולים, ועל כן הן מתנגדות למהלך. ראשית, טוענות הקופות כי ממצאי הבדיקה אינם נכונים, ולמעשה אין עודפים תקציביים שמקורם בהשתתפות העצמית במחיר התרופות.

להיפך, חלק מהקופות טוענות שמשרד הבריאות לא בדק את המצב לגבי כל התרופות וההתערבויות הטיפוליות הנמצאות בסל התרופות (כמו למשל מזון רפואי או טיפולים בהתפתחות הילד), ולמעשה בחלק גדול מהמקרים נמצאות הקופות בגירעונות גדולים. לטענת הקופות, הפחתת הכנסותיהם מתרופות תגרום להכרח לבטל שירותים אחרים שמוענקים על ידיהן לחולים, מטעמים תקציביים.

קופות החולים ממשיכות וטוענות שמקור ההחלטה של משרד הבריאות הוא פוליטי ולא מקצועי, כאשר המשרד מנסה לשאת חן בעיני הציבור באמצעות מתן "הטבות" כלכליות זניחות, בעוד שאת המחיר ישלם אותו ציבור עצמו. לדבריהם, הציבור ימצא את עצמו משלם על שירותים אחרים, אותם לא מצליח משרד הבריאות לתקצב (בעיקר בעקבות התנגדויות של משרד האוצר).

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן