דלקת קרום המוח – מהגורמים ועד דרכי הטיפול

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת קרום המוח היא מחלה קשה התוקפת את קרום המוח – מעטפת האחראית להגנה ושמירה על המוח. הדלקת עלולה להיגרם מוירוס או מחיידק וללא טיפול עלולה להוביל להתדרדרות רצינית ואף למוות.

המחלה תוקפת בעיקר ילדים קטנים, אך יכולה גם להופיע אצל מבוגרים, באופן ישיר וגם כסיבוכים של מחלות זיהומיות אחרות.

הגורמים לדלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח נגרמת מחיידקים או מווירוסים שונים. החיידקים גורמים בדרך כלל לפגיעות החמורות והקשות יותר, ואילו הוירוסים גורמים לדלקת קלה יותר.

החיידקים העיקריים שגורמים לדלקת קרום המוח הם פניאומוקוק ומנינגוקוק. לפני שנים, החיידק הנפוץ ביותר היה המופילוס אינפלואנזה, שגרם לדלקות קרום המוח קשות ביותר אצל ילדים שהובילו למקרי מוות רבים.

מאז שמחסנים כנגד החיידק הזה, שכיחותו כגורם לדלקות קרום המוח הפכה לאפסית, והיארעות מקרים בהם הוא הגורם למחלה קיימת רק באוכלוסיות שונות שלא מתחסנות.

פנאומוקוק הוא הגורם העיקרי לדלקת קרום המוח במבוגרים, וכיום יש נגדו חיסון שאמור להגן על אנשים מבוגרים (מעל גיל 60) מפני המחלה הקשה.

הוירוסים השכיחים שגורמים לדלקת קרום המוח הנגיפית הם דווקא וירוסי מעיים, שמגיעים אל קרום המוח וגורמים לדלקת. בנוסף, מחלות ויראליות קשות כמו אבעבועות רוח, חצבת ואדמת יכולים להוביל לדלקת קרום המוח, אך גם במקרה זה החיסונים שומרים עלינו ומובילים לכך שנגיפים אלה כבר לא שכיחים כמו שהיו בעבר.

תסמינים

לדלקת קרום המוח 3 תסמינים עיקריים: חום, קשיון עורפי וכאב ראש. בכל חולה ובכל סוג של דלקת קרום המוח נמצא את תסמינים אלה. בנוסף, החולים ירגישו עייפות קשה ובמקרים חמורים נראה אלח דם, איבוד הכרה והתדרדרות מהירה.

דלקת קרום המוח היא מחלה קשה הדורשת אבחון וטיפול מיידי. התפשטות הדלקת אל תוך רקמת המוח עלולה לגרום לשינויים התנהגותיים קשים ואף לנזק בלתי הפיך למוח.

אבחון

לכאורה, מספיק לזהות את שלושת התסמינים העיקריים כדי להגיע לאבחנה של דלקת קרום המוח. הקשיון העורפי הוא מצב שנגרם כמעט רק במצבים כאלה, ושילובו עם חום וכאבי ראש יכול להוביל אותנו לתשובה חד משמעית.

עם זאת, חשוב מאוד לאבחן את סוג הדלקת – חיידקית או נגיפית ולזהות את הפתוגן שגרם לה כדי לדעת בדיוק איזה טיפול לתת. כדי לאבחן בוודאות את דלקת קרום המוח ולזהות את סוג הדלקת, מבצעים בדיקה שנקראת ניקור מותני – משתמשים במחט על מנת להוציא מעט נוזל מאזור עמוד השדרה. בדיקת נוזל זה, הנקרא CSF, תוביל אותנו לאבחנה המדוייקת האם בכלל מדובר בדלקת קרום המוח, ואיזה פתוגן גרם לה.

כבר לאחר שמוציאים את הנוזל, ניתן להסתכל עליו ולדעת כמעט בוודאות האם אבחנת דלקת קרום המוח הייתה נכונה. נוזל CSF עכור מעיד על קיום דלקת קרום המוח, כאשר עכירות קלה מצביעה בדרך כלל על זיהום נגיפי, ואילו עכירות מוגלתית מעידה על זיהום חיידקי. לעומת זאת נוזל צלול מעיד בדרך כלל על אבחנה שגויה.

את הנוזל שולחים למעבדה שמאשרת את התשובה הסופית על פי ספירת התאים הלבנים. ספירת תאים לבנים גבוהה מעידה על דלקת, כאשר לפי סוג התאים והיחס ביניהם ניתן להסיק מהו הזיהום – זיהום נגיפי יכיל בעיקר לימפוציטים, ואילו זיהום חיידקי יכיל בעיקר נויטרופילים.

כמובן שיש לזהות את הפתוגן שהוביל לדלקת, ולשם כך מבצעים בדיקות שונות בשיטות מיוחדות לזיהוי מוחלט של סוג החיידק או הנגיף.

טיפול

כאמור, דלקת קרום המוח היא מחלה מסוכנת מאוד ונחשבת למצב חירום רפואי, בעיקר בגלל הלחץ של הבצקת שנוצרה על רקמת המוח. הטיפול הראשון הוא בדרך כלל סטרואידים, שמשמשים להורדת הבצקת והקטנת תגובת מערכת החיסון. לאחר מכן, אם מדובר בחיידק עוברים לטיפול אנטיביוטי במטרה לחסלו ולהעלים את המחלה.

ראו גם:
מחלת FMF – קדחת ים תיכונית משפחתית

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן