מהי דלקת בכיס המרה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מהי דלקת בכיס המרה?כיס המרה הוא איבר קטן יחסית הממוקם בסמוך לכבד, אליו מופרש ובו נאגר נוזל המרה המיוצר בכבד. לאחר הארוחה, כיס המרה מתכווץ ומפריש את המרה לדרכי המרה, מהן המרה מופרשת לתריסריון. התפקיד של המרה לפרק כלורופיל, קפאין ושומנים. כמו כן, המרה היא נוזל בסיסי מאוד ולפיכך היא משמשת גם לסתירת החומציות של נוזלי הקיבה, לפני המעבר למעי.

דלקת כיס המרה מתפתחת בדרך כלל לאחר שמוצא כיס המרה נחסם על ידי אבני כיס מרה: עשרה אחוז מהלוקים באבני כיס המרה מפתחים מחלה דלקתית בכיס המרה ואילו תשעים אחוז מאלו הסובלים מדלקת של כיס המרה, לוקים באבני כיס מרה.

מה הם הגורמים לדלקת כיס מרה?

כאשר כיס המרה נחסם, הכיס מתמלא בהפרשות ומתחיל להתנפח. בשלב הזה מתפתחת מיימת של כיס המרה, המתניעה את התהליך הדלקתי. לתוך הכיס החסום מגיעים חיידקים מהמעי דרך המערכת הלימפתית ובשל החסימה הם מצליחים להתרבות באין מפריע. הנוכחות החיידקית גורמת להחמרת המצב הדלקתי וכיס המרה הופך למוגלתי. בשלב הזה כיס המרה יכול לגדול עד פי 2 מגודלו המקורי.

בחולים בהם הדלקת מתפתחת שלא על רקע חסימה של דרכי המרה על ידי אבנים, מקור הדלקת יכול להיות פיברוזיס, מומים בכיס המרה, דלקת הלבלב, היצרות של הסוגר על שם אודי (ODDI), נטילת תרופות שונות הפוגעות באספקת הדם לכיס המרה ועוד.

מה הם התסמינים של דלקת כיס מרה?

  • צמרמורות וחום.
  • התקף של כאבי בטן באזור הבטן הימנית העליונה. הכאב מקרין לרוב לאזור הכתף הימנית או לאזור שבין השכמות.
  • בחילות והקאות.
  • חוסר תיאבון.
  • צהבת – בדרך כלל הצהבת לא תופיע בשלב מוקדם, אלא תתפתח בהמשך.
  • החמרה בכאבים בזמן נשימה עמוקה או בזמן מישוש הבטן.

בקרב שבעים וחמישה אחוז מהחולים המצב ישתפר בצורה משמעותית תוך יומיים עד שבוע בלבד לאחר הטיפול הראשוני, אך אצל יתר החולים, ייתכנו סיבוכים חרף הטיפול האנטיביוטי. בין היתר מדובר ביצירת פיסטולה בין כיס המרה לתריסריון, נמק של כיס המרה, מוקוצלה או הידרופס של כיס המרה, דלקת כרונית של כיס המרה ועוד.

כיצד מאבחנים דלקת כיס מרה?

תהליך האבחון מבוסס בראש ובראשונה על התסמינים מהם סובל המטופל. בנוסף לכך, ניתן לראות בבדיקות המעבדה עלייה בפוספטאזה בסיסית, SGPT, SGOT ועמילאזה.  בדיקת הבחירה בדלקת חריפה של כיס המרה היא אולטרסאונד. בבדיקה זו ניתן לראות שכיס המרה גדול מהרגיל וכן ניתן להבחין בדופן המעובה שלו ובנוכחות של אבני כיס המרה. בדיקות הדמיה נוספות המאפשרות להדגים את הדלקת הן CT  ומיפוי דרכי המרה.

במקרים בהם ישנו צורך לשלול בקע סרעפתי או כיב פפטי, ייתכן כי יוסיפו לבירור גם בדיקות של מערכת העיכול העליונה.

כיצד מטפלים בדלקת כיס מרה?

הטיפול השמרני בדלקת כיס מרה כולל טיפול אנטיביוטי שנועד להקטין במידת האפשר את הסיכוי להתפתחות של זיהום מערכתי ואלח דם וטיפול תזונתי. הטיפול התזונתי כולל הימנעות מוחלטת מצריכת מזון דרך הפה, כשבמידת הצורך יינתן מזון בעירוי ורידי. בדרך כלל, הטיפול השמרני יספיק בשביל לגרום לריפוי, אך לא אחת יופנה החולה לניתוח לכריתת כיס המרה.

במקרים מסוימים בהם מצבו של החולה לא משתפר למרות טיפול שמרני אופטימאלי אבל בשל מחלות רקע שונות אי אפשר לנתחו, ניתן לנסות לנקז את כיס המרה בגישה מלעורית באמצעות צנתר. בשלב מאוחר יותר, לאחר ריפוי הדלקת, ניתן להעביר את החולים הכנה מתאימה ולהפנות אותם לניתוח אלקטיבי לכריתת כיס המרה.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן