דלקות וזיהומים בדרכי השתן בילדים ובתינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקות וזיהומים בדרכי השתן בילדים ובתינוקותמערכת השתן האנושית המשתרעת החל מהכליות וכלה בפתח השופכה, אמורה להיות נטולת חיידקים (סטרילית) במצב תקין. אי לכך, כאשר קיימת נוכחות חיידקית בדרכי השתן, מערכת החיסונית מגיבה במתקפה מקומית וכך נוצרת הדלקת בדרכי השתן.

הדלקת יכולה לפגוע בבני כל הגילאים, אך בתינוקות ובילדים קטנים הדלקת נחשבת למסוכנת במיוחד, שכן הסיכוי לנזקים בלתי הפיכים גבוה יותר מאשר בקרב מבוגרים. בין שלושה לחמישה אחוז מהבנות ועד אחוז אחד מהבנים עד גיל חמש יסבלו לפחות מאפיזודה אחת של דלקת בדרכי השתן.

מה הם הגורמים לדלקת בדרכי השתן בילדים ובתינוקות?

ברוב המקרים המקור לזיהום הוא בחיידקי מעיים הנקראים אי קולי, אם כי קיימת אפשרות לזיהום על רקע נגיפי, פטרייתי או על רקע חיידקי אחר. החיידקים יכולים לנדוד מפי הטבעת לכיוון פתח השופכה ולאחר מכן לעשות את דרכם במעלה דרכי השתן. כך לדוגמה ישנם הורים שנוטים לנגב את פי הטבעת של בנותיהם מכיוון פי הטבעת לכיוון פתח השופכה. בעשותם כן הם למעשה מסייעים לחיידקי הצואה להתקרב לדרכי השתן.

בנוסף לכך, ישנם ילדים קטנים הסובלים מתופעה הנקראת רפלוקס כלייתי. במצב תקין, השתן יכול לזרום מהכליות לכיוון שלפוחית השתן בלבד. בילדים הסובלים מרפלוקס בדרכי השתן, ישנו מום בשסתום החד כיווני הממוקם בין השופכן לשלפוחית השתן ולפיכך זרימת השתן אינה חד כיוונית אלא דו כיוונית. מצב זה גורם לעלייה משמעותית בסיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן.

מה הם התסמינים של דלקת בדרכי השתן בילדים ובתינוקות?

דלקת בדרכי השתן בילדים ובתינוקות יכולה לבוא לידי ביטוי בתחושת צריבה בזמן הטלת שתן, תכיפות ודחיפות במתן שתן, חום גבוה וכאבי בטן.

במקרים בהם הדלקת מערבת גם את הכליות, לרוב יסבלו החולים מצמרמורות, חום גבוה וכאבי בטן ומותניים. כשהדלקת פוגעת בתינוקות מתחת לגיל חודשיים, התסמינים השכיחים ביותר הם חום גבוה או תת חום, אי עלייה במשקל ואף ירידה במשקל, הקאות ואי שקט.

כיצד מאבחנים דלקת בדרכי השתן בילדים ובתינוקות?

בהינתן התסמינים המתאימים, יש ליטול דגימת שתן סטרילית על מנת שניתן יהיה לבצע בדיקת תרבית שתן. בדיקה זו מאפשרת לבחון האם קיימת נוכחות חיידקית בשתן, שאמור להיות סטרילי. ישנן זוג בדיקות נוספות המסייעות באבחנת הדלקת: בדיקת דם לאבחון מדדי דלקת מוגברים ובדיקת שתן כללית, המאפשרת לזהות נוכחות של סימני דלקת בשתן כמו לדוגמה ניטריטים וכדוריות דם לבנות.

במקרים בהם מדובר בתינוקות קטנים, ייתכן כי על מנת להשיג את דגימת השתן יהיה צריך להכניס קטטר לשלפוחית השתן ובמקרים מסוימים ייתכן אף כי לא יהיה מנוס מלבצע דיקור של שלפוחית השתן דרך דופן הבטן על מנת להשיג את הדגימה. במקרים בהם מדובר בדלקת בדרכי השתן המופיעה באופן חוזר ונשנה, ייתכן כי יבוצעו בדיקות הדמיה שמטרתן לאבחן או לשלול רפלוקס בדרכי השתן.

באמצעות בדיקת אולטרסאונד ניתן להדגים את מבנה הכליות ובעזרת ציסטוגרפיה ניתן להדגים גם את מבנה השופכנים והשלפוחית.

כיצד מטפלים בדלקת בדרכי השתן בילדים ובתינוקות?

מאחר וברוב המוחלט של המקרים מקור הדלקת בזיהום חיידקי ומאחר ובמקרים בהם הזיהום הצליח לגרום לנזק כלייתי, קיימת סבירות גבוהה להצטלקות הרקמה ולנזק בלתי הפיך, הרי שבחלק ניכר מהמקרים מתקבלת החלטה לטפל באמצעות אנטיביוטיקה עוד לפני שהתגלה בגורם למחלה.

במקרים בהם מדובר בתינוקות קטנים מאוד, בסוגים של חיידקים אלימים מאוד או בדלקת המלווה בחום גבוה, ייתכן כי יהיה צורך לאשפז את החולה ולתת נוזלים ואנטיביוטיקה בעירוי ורידי.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן