דלקת בדרכי השתן במהלך ההריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת בדרכי השתן בהריוןדלקת בדרכי השתן היא מחלה זיהומית הנגרמת ברוב המקרים על רקע זיהום של חיידקים צואתיים, בדגש על אי קולי, שהצליח לחדור לפתח השופכה ומשם לעשות את דרכו במעלה דרכי השתן.

במקרים בהם הזיהום מערב את דרכי השתן התחתונות בלבד, המחלה נקראת ציסטיטיס וכאשר המחלה מערבת את הכליות, היא נקראת פיילונפריטיס. באופן עקרוני, מדובר במחלה שכיחה מאוד, המופיעה בנשים בשכיחות הגבוהה פי 5 משהיא מופיעה בגברים.

ברוב המקרים המחלה לא נחשבת למסוכנת במיוחד אם כי ביכולתה לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים של הסובלים ממנה. לעומת זאת, כאשר מדובר בדלקת בדרכי השתן הפוגעת באישה הרה, הרי שמדובר במחלה שיש בה כדי לסכן את ההריון. בהקשר זה יש לציין כי נהוג לחלק את כל מקרי הדלקות לשתי קבוצות נפרדות: דלקת פשוטה בדרכי השתן ודלקת מורכבת של דרכי השתן.

דלקת פשוטה של דרכי השתן היא דלקת הפוגעת באדם בריא שאינו מאושפז או באישה שאינה הרה, ללא כל הפרעה אנטומית במערכת השתן. דלקת מורכבת של דרכי השתן היא כל מצב שלא נופל תחת ההגדרה של דלקת פשוטה של דרכי השתן. אי לכך, כל מקרה של דלקת בדרכי השתן של אישה הרה מוגדר באופן אוטומטי כדלקת מורכבת של דרכי השתן.

מה הם הגורמים לדלקת בדרכי השתן בהריון?

באופן עקרוני הבקטריוריה (ממצא של חיידקים בשתן) לא משתנה באופן משמעותי במהלך ההריון, אך מגוון השינויים הפיזיולוגיים והאנטומיים המתרחשים במהלך ההריון, יכולים להשפיע במידה רבה מאוד על מהלך המחלה. דלקת בדרכי השתן עשויה להוביל להתפתחות של פיילונפריטיס חריפה באחוז אחד עד ארבעה אחוז מהנשים ההרות ובעשרים עד ארבעים אחוז מהנשים ההרות הסובלות מבקטריוריה לא מטופלת. יש לציין כי מדובר בסיבוך נדיר מאוד במקרים של דלקת פשוטה של דרכי השתן.

מכלל הנשים ההרות שמפתחות פיילונפריטיס, בשישים עד שבעים וחמישה אחוז הסיבוך מתרחש במהלך הטרימסטר השלישי, שבו דרגת הסטזיס וההידרונפרוזיס במערכת השתן גבוהה יותר.

מה הם התסמינים של דלקת בדרכי השתן בהריון?

התסמינים של דלקת בדרכי השתן בנשים הרות לא שונים באופן משמעותי מהתסמינים המופיעים בנשים שאינן הרות. בין היתר מדובר בצריבה או כאבים בזמן מתן שתן, הגברת התדירות של מתן שתן, דחף פתאומי להתרוקן (תחושת דחיפות להתרוקן), התרוקנות בלתי מספקת ועוד.

במקרים בהם מדובר בדלקת המערבת את הכליות, ייתכן כי יופיעו תסמינים נוספים כמו לדוגמא חום גבוה, כאבים בבטן התחתונה או במותן, הקאות, בחילות ועוד.

כיצד מאבחנים דלקת בדרכי השתן בהריון?

לפני פיתוח האנטיביוטיקה, הייתה שכיחות גבוהה מאוד של לידות מוקדמות, תמותה עוברית ולידה של יילודים במשקל לידה נמוך בנשים שסבלו מפיילונפריטיס. בתקופה הנוכחית הקשר בין הסיבוכים הנ"ל לבין אירוע של פיילונפריטיס במהלך ההריון אינו מוצק דיו, אך בכל זאת מצדיק טיפול בכל מקרה שבו אובחנה בקטריוריה תסמינית או א-תסמינית במהלך ההריון.

אי לכך, נהוג לבצע בדיקות שתן באופן תקופתי במהלך ההריון כולו ובעיקר במהלך הטרימסטר הראשון להריון. האבחנה של המחלה מתאפשרת באמצעות בדיקת תרבית שתן המעידה על נוכחות חיידקית בשתן.

כיצד מטפלים בדלקת בדרכי השתן בהריון?

במקרים בהם יש לטפל בדלקת בדרכי השתן באישה הרה, חשוב לבחור באנטיביוטיקה שלא תגרום לנזק לעובר. באופן כללי, תכשירי פניצילין וצפלוספורינים נחשבים לבטוחים במשך כל ההריון כולו. ניטרופורנטואין נחשבת לבטוחה במהלך הטרימסטר הראשון והשני בלבד. בכל מקרה יש להימנע בכל מחיר ממתן טטרציקלינים, טרימטופרים ופלואורוקינולונים במהלך כל תרופת ההריון.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן