דלקת בדרכי השתן בגברים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת בדרכי השתן בגבריםדלקת בדרכי השתן היא מחלה זיהומית הנגרמת ברוב המקרים על רקע חדירה של חיידקי צואה לדרכי השתן דרך פתח השופכה. אם המחלה מערבת רק את השופכה ושלפוחית השתן היא נקראת ציסטיטיס ואם היא מערבת את הכליות, היא נקראת פיילונפריטיס.

המחלה יכולה לפגוע בבני כל הגילאים, החל מתינוקות בני יומם וכלה בקשישים ושכיחותה בנשים גבוהה יותר פי 5 משכיחותה בקרב גברים. זוהי הסיבה לכך שנהוג להתייחס למחלה כאל מחלה נשית. עם זאת, במאמר זה נעסוק בעיקר בדלקת בדרכי השתן של גברים.

מה הם הגורמים לדלקת בדרכי השתן בגברים?

כל גורם שיוביל לחדירה של חיידקים דרך פתח השופכה, מגדיל את הסיכוי לדלקת בדרכי השתן. הסיבה לכך שמחלה זו שכיחה יותר בקרב נשים נובעת מהסמיכות הרבה שבין פתח השופכה בנשים לפי הטבעת ופתח הנרתיק ומכך שצינור השופכה בנשים עבה וקצר יותר מאשר בגברים. עם זאת, ישנם כמה גורמי סיכון לחלות בדלקת בדרכי השתן בגברים שחשוב להזכיר.

בין היתר מדובר בהכנסת קטטר לשלפוחית השתן, ערמונית מוגדלת, הגורמת לבעיות התרוקנות, חסימה של דרכי השתן על רקע אבנים בדרכי השתן, קיום יחסי מין אנליים ללא אמצעי הגנה ועוד. כמו כן ככל שהמערכת החיסונית של הגבר חלשה יותר, כך הסיכוי לדלקת בדרכי השתן גבוה יותר. בבנים ובתינוקות ממין זכר המחלה מתפתחת בשכיחות גבוהה יחסית בקרב הסובלים ממום אנטומי הנקרא רפלוקס בדרכי השתן, הגורם לכך שהשתן יוכל לזרום חזרה לכיוון הכליה מהשופכנים במקום באופן חד כיווני מהכליה לכיוון שלפוחית השתן.

מה הם התסמינים של דלקת בדרכי השתן בגברים?

התסמינים של דלקת בדרכי השתן בגברים לא שונים באופן מהותי מהתסמינים המופיעים בנשים הסובלות מהמחלה. בין היתר מדובר בתחושת בהילות להטיל שתן, עלייה בתדירות ההשתנה, תחושה של צריבה וכאב בזמן הטלת שתן, תחושה של התרוקנות לא מספקת בהשתנה, קושי להשתין ועוד. במקרים בהם המחלה מערבת את הכליות ייתכנו תסמינים נוספים כמו לדוגמה חום גבוה, כאבי בטן, כאבים במותן, צמרמורות, הקאות, בחילות ועוד.

יש לציין כי בחלק מהמקרים המחלה לא תבוא לידי ביטוי באופן קליני כלל. מצב זה שבו קיימת נוכחות חיידקית בשתן, שלא באה לידי ביטוי באופן קליני, נקרא בקטריוריה א-תסמינית או א-סימפטומטית.

כיצד מאבחנים דלקת בדרכי השתן בגברים?

האבחון מבוסס בראש ובראשונה על התמונה הקלינית שתוארה לעיל אך על מנת לקבוע בוודאות שמקור התסמינים בדלקת בדרכי השתן, יש לבצע בדיקת תרבית שתן המאפשרת לזהות נוכחות חיידקית בשתן. במקרים בהם המטופל מדווח על נוכחות של דם בשתן או במקרים בהם מתגלות כדוריות דם אדומות בבדיקת שתן כללית, ייתכן כי יהיה צורך להפנות את המטופל לבדיקות נוספות על מנת לשלול גידול סרטני בדרכי השתן, בדגש על אולטרסאונד של דרכי השתן, ציסטוסקופיה או CT של דרכי השתן.

בדיקות הדמיה אלה מאפשרות גם כן לזהות רפלוקס של דרכי השתן. בנוסף במקרים בהם מדובר על דלקות חוזרות ונשנות, יהיה צורך לבחון את גודלה של בלוטת הערמונית על מנת לשלול חסימה על רקע הגדלה שפירה של הערמונית או סרטן הערמונית.

כיצד מטפלים בדלקת בדרכי השתן בגברים?

מאחר וברוב המוחלט של המקרים מקור הזיהום בנוכחות חיידקית בדרכי השתן, הרי שהטיפול מבוסס בעיקרו על אנטיביוטיקה. במקרים בהם מתברר כי הדלקת התפתחה על רקע אבנים בכליות, גידול סרטני, הגדלה שפירה של הערמונית או כל גורם חסימתי אחר, יש לטפל בגורם הראשוני במקביל לטיפול האנטיביוטי.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן