טיפול בגלולות לכאבי מחזור

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול בגלולות לכאבי מחזור

טיפול בגלולות לכאבי מחזורכאבים המופיעים בסמיכות לדימום הווסתי הם תופעה נפוצה, המכונה בציבור הרחב "כאבי מחזור". בשפה הרפואית מכונים כאבים אלו "דיסמנוריאה". לא ידוע הרבה על המקור של כאבים אלו והסיבות להתפתחותם.

מניחים, שחלק מהכאבים נובעים משחרור של פרוסטגלנדינים. פרוסטגלנדינים הם חומרים דלקתיים, המגרים קצות עצבים ויכולים לגרום לכאב. פרוסטגלנדינים גורמים להתכווצויות מרובות של הרחם, ולהפרעה לאספקת הדם התקינה לשריר.

כאבי מחזור אינם מהווים רק בעיה רפואית קשה ומטרידה לנשים שסובלות מהן. בנוסף, מדובר במעמסה פסיכולוגית המפריעה לאחוז ניכר מהנשים (כ- 10%) לתפקד באופן תקין מספר ימים בחודש. מחקר שפורסם העריך את מספר ימי העבודה שאובדים בארצות הברית בעקבות כאבי מחזור בכ- 600 מיליון בשנה, עם אובדן כספי של יותר משני מיליארד דולר.

טיפול תרופתי בכאבי מחזור יכול לכלול תרופות אנטי דלקתיות, הנמכרות גם ללא מרשם. תרופות אלו מפחיתות את ייצור הפרוסטגנלדינים על ידי עיכוב של אנזים המכונה COX. אפשרות אחרת לטיפול בכאבי מחזור הוא טיפול הורמונלי, הניתן בדרך כלל באמצעות גלולות למניעת הריון.

מניעה של הביוץ הנורמלי והמחזור החודשי ההורמונלי הטבעי מפחיתה מאוד את כאבי המחזור. הסתבר שטיפול בכאבי מחזור באמצעות גלולות אצל נשים שאינן מעוניינות להרות יכול להיות טיפול יעיל ואפקטיבי.

טיפול מחזורי בגלולות לעומת טיפול מתמשך

קיימות שתי שיטות עיקריות ליטול גלולות למניעת הריון. השיטה הנפוצה יותר המכונה לעיתים "השיטה המחזורית" או הציקלית, כוללת נטילת גלולות במשך 21 יום, ולאחר מכן הפסקה בנטילת הגלולות במשך שבוע.

הגלולות מכילות את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, ובדומה למתרחש בגוף באופן טבעי, הפסקה של פעילות הפרוגסטרון על רירית הרחם גורמת להרס הרירית ולהופעת הדימום הווסתי. לכן, באופן כזה של נטילת גלולות מופיע דימום ווסתי מדי 28 יום, בדרך כלל מספר ימים לאחר הפסקת הגלולות. עם זאת, ביוץ לא מופיע בגוף, בגלל הדיכוי של ההורמונים LH  ו- FSH על ידי ההורמונים שבגלולות.

שיטה אחרת, שבאחרונה עולה קרנה, היא נטילה מתמשכת של גלולות למניעת הריון, ללא הפסקה של שבוע מדי חודש. שיטה מתמשכת שכזו מאפשרת תקופות ארוכות ללא דימום ווסתי. ניתן לשלב את השיטות, וליטול גלולות למניעת הריון למשך שלושה חדשים ברציפות, ולאחר מכן להפסיק את נטילתן למשך שבוע. בחודשים הראושנים של נטילת גלולות באופן מתמשך ובאופן מחזורי יכולים להופיע דימומים, הנובעים מ"התרגלות" של רירית הרחם לטיפול ההורמונלי.

מה עדיף?

מחקר חדש שנערך לאחרונה ניסה לבחן את היעילות של נטילת גלולות למניעת הריון באופן מחזורי או באופן מתמשך כטיפול בכאבי מחזור. המחקר פורסם בכתב העת הגיניקולוגי“Obstetrics and gynecology”. עורכי המחקר הניחו שטיפול מתמשך בגלולות יהיה יעיל יותר כנגד כאבי מחזור, לאור היעדרות (חקית או מלאה) של דימום וסתי, וההתכווציות הרחמיות המלות אותו.

במחקר (שנערך בקרואטיה) השתתפו 38 נשים, שקיבלו באופן אקראי גלולות משולבות באופן מתמשך או באופן מחזורי. המשתתפות היו נשים בריאות, בגילאי 18 עד 35, שסבלו מכאבי מחזור בינוניים עד קשים. באמצעות שאלון מובנה (Moos Menstrual Distress Questionnaire) העריכו החוקרים את חומרת הסימפטומים והכאבים של הנשים שהשתתפו במחקר.

ארבעה ביקורים נוספים נקבעו לחולות למשך תקופה של חצי שנת מעקב. בנוסף, נערכה לנשים בדיקת אולטרא-סאונד להערכת זרימת הדם הרחמית, והכאב שממנו סבלו בעת המחזור הוערך באמצעות סקלה ויזואלית.

בניגוד להשערתם המקורית של החוקרים, התברר ששתי שיטות הטיפול יעילות במידה שווה בטווח הארוך לטיפל בכאבי מחזור. לאחר שישה חודשי טיפול לא נמצא הבדלים בין הנשים שטופלו בגלולות באפן מחזורי או מתמשך. החקרים הבחינו שאצל הנשים שטופלו בטיפול המתמשך נמצאה עלייה קלה במשקל, יותר ימים של דימום או הכתמה וירידה בלחץ הדם.

נראה, שטיפול בכאבי מחזור בגלולות אפשרי גם בטיפול מחזורי וגם בטיפול מתמשך. התוצאה לטווח הארוך בהפחתת הכאב זהה, אם כי מהירות ההשפעה הייתה גבוהה יותר בטיפול המתמשך. המספר המועט של משתתפות במחקר מחייב הערכה נספת של טיפול מתמשך בגלולות לכאבי מחזור, כמו גם של תופעות הלוואי שהופיעו במחקר בנטילת גלולות ברצף לאורך תקפה ארוכה.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן