גלולות למניעת הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

גלולות למניעת הריון

גלולות למניעת הריוןכבר לפני מאות רבות של שנים ביקש האדם לרכוש לעצמו שליטה בתהליך ההולדה. שיטות שונות של אמצעי מניעה פרימיטיביים נוצרו ונכנסו לשימוש, אך יעילותם הייתה נמוכה. המצב הזה השתנה עם הופעתן של הגלולות למניעת היריון, שנחשבות עד היום לאחד מאמצעי המניעה היעילים שיותר שפותחו אי פעם.

במהלך מעל חמישים שנות קיומן קיבלו הגלולות ביקורות רבות ומסוגים שונים, ומצד שני קנו להן גם אוהדים רבים שראו את הצד החיובי של השימוש בהן. הוויכוח אודות השימוש בגלולה נמשך עד היום, וביחד איתו נמשכת גם הפופולאריות שלהן.

בין הגלולות למניעת הריון ניתן למנות את מרסילון, יסמין, נורדט, דיאנה, קלייר, הרמונט, יאז ועוד.

הרכב הגלולות למניעת הריון

הגלולות למניעת הריון מתבססות על פעילות ההורמונים בגופה של האישה, והשפעתם על המחזור החודשי.

בגוף האישה פועלים שני הורמוני מין – אסטרוגן ופרוגסטרון. לצמד ההורמונים האלה תפקיד חשוב בקביעת פוריות האישה, כלומר ביכולתה לחוות מחזור תקין ובהכנת רירית הרחם לקליטה מיטבית של העובר.

נטילת גלולה בקביעות, כלומר קבלה של הורמונים חיצוניים, מנתקת את הקשר בין הפרשת ההורמונים הטבעיים לבין תהליך הביוץ הטבעי, דהיינו התהליך של שחרור הביצית מהשחלה והכנתה לקראת המפגש עם הזרעון הגברי במטרה לאפשר היריון.

פריצת דרך יעילה

השימוש באמצעי מניעה במגוון שיטות איננו חדש. מגוון של שיטות החל בהימנעות, דרך משגל נסוג, סירוס, ואביזרים דמויי קונדומים (שהיו עשויים חומרים שונים כגון מעי של בעלי חיים) נועדו לשלוט על הילודה.

עד להופעת הגלולה, אף אחת מהשיטות לא הייתה יעילה במיוחד ומספר ההריונות הבלתי רצויים היה גדול למדי. רק ההתקדמות בהבנת המנגנון ההורמונאלי שעומד בבסיס פוריותה של האישה הביא לשינוי מצב זה. היכולת לייצר הורמונים סינטטיים, שאינם מתפרקים בקיבה, הביא לאמצעי המניעה שאיננו רק נוח מאוד לשימוש, אלא גם בעל יעילות שאין דומה לה.

פריצת דרך מגדרית

לפני שנדון מעט ביתרונותיה ובחסרונותיה של הגלולה ושל השימוש בה, ראוי לתת את הדעת על החשיבות של השימוש בגלולה בקרב נשים. מבחינה חברתית, הגלולה נחשבה במשך שנים רבות בתור אמצעי ראשון במעלה לשחרור האישה.

הסיבה לכך היא נעוצה בעובדה שההחלטה האם לקחת גלולות או לא נתונה בידיה של האישה בלבד. גם מן הבחינה המינית נחשבת הגלולה כפריצת דרך של ממש. לצד אלה הטוענים שהיא עלולה לפגום ביצר המיני, ישנן רבות שחשות באמצעותה חופשיות יותר ולכן גם חוות יותר הנאה מינית.

סוגי גלולות למניעת הריון

קיימים שני סוגים לגלולות למניעת הריון. סוג אחד אלו הגלולות המשולבות, המכילות את ההורמון אסטרוגן ואת ההורמון פרוגסטרון כמו גלולת פליים, גלולת אמילי, גלולת אסטל ועוד. הסוג השני של הגלולות למניעת הריון מכיל את הורמון הפרוגסטרון בלבד כמו גלולת סרזט.

גם טובה, גם רעה

עם כל יתרונותיה של הגלולה בהקשר של שחרור האישה, לשימוש בה יש צדדים רבים נוספים, חלקם טובים, חלקם טובים פחות. כאשר בוחרים להשתמש בגלולה, כדאי להכיר כמה מההשלכות של בחירה זו:

  • גלולות ומחלות – הגלולות, בשונה באמצעי מניעה אחרים כגון קונדום, אינן מגינות מפני העברה של מחלות שונות. בנוסף, קיים וויכוח על מעורבותה של התרופה בבריאות האישה לטווח הארוך. לצד הטוענים שיש לגלולה השפעה מבורכת בהגנה מפני התפתחות מחלת הסרטן, יש הטוענים שהיא עשויה לעורר סוגים אחרים של מחלות. ישנן נשים שהשימוש בגלולה מקושר אצלן עם שינויים בלחץ דם והגברת הסיכון לשבץ, למשל.
  • משחק בהורמונים – למרות שהגלולות של היום מכילות הרבה פחות הורמונים מאשר הגלולות הראשונות שנכנסו לשימוש, מדובר בכל זאת בגורם שמשפיע מאוד על גופה של האישה. עבור נשים מסוימות, ההשפעה חיובית וכוללת איזון הורמונאלי, הפחתה פצעי בגרות והפחתת שיעור יתר. מצד שני, ישנן נשים שעשויות לחוות שינויים טובים פחות כגון ירידה בחשק המיני, עליה בכאבי הראש, יובש בנרתיק ועוד.

לסיכום, לשימוש בגלולה יתרונות וחסרונות. יש הרואים בה אמצעי מופלא, ויש הרואים גורם שלילי שמרחיק את האישה מנשיותה ואף אסור מבחינה דתית או מוסרית. מה בטוח, הגלולה צפויה להישאר איתנו במשך שנים רבות נוספות.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן