בדיקת צפיפות עצם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת צפיפות עצם

בדיקת צפיפות עצםבדיקת צפיפות עצם היא בדיקה המאפשרת לאבחן אוסטאופורוזיס – ירידה משמעותית במסת העצם אשר גורמת להתפתחות שברים.

ירידה במסת העצם שכיחה בעיקר בנשים מבוגרות, ועל כן בדיקה זו חיונית על מנת להעריך את מצבן ולהציע טיפול במידת הצורך אשר ימנע כמובן את החמרת המצב.

מתי מבצעים בדיקת צפיפות עצם?

בדיקת צפיפות עצם מיועדת בראש ובראשונה לאבחנת אוסטאופורוזיס, ולכן מבצעים אותה אצל אנשים הנמצאים בסיכון לפתח את המחלה.

מכיוון שמחלת האוסטאופורוזיס מתקדמת בהדרגה ואינה גורמת לסימפטומים בשלביה הראשונים, מומלץ מאוד לבצע בדיקת צפיפות עצם על פי הנחיות הרופא במטרה לזהות את המחלה בשלב מוקדם ככל שניתן, ולהתחיל טיפול על מנת להימנע מהחמרת המצב.

ההמלצות העיקריות לביצוע בדיקת צפיפות עצם הן:

  • נשים מעל גיל 50 בעלות גורם סיכון – לאחר סיום תקופת הפוריות והכניסה לשלב המנופאוזה (הידוע גם בשם "גיל המעבר"), השינויים ההורמונליים בגוף האישה גורמים לדלדול העצמות ולהגברת הסיכון לאוסטאופורוזיס. גורמי הסיכון למחלה הם שבר אופייני למחלה, היסטוריה משפחתית של אוסטאופורוזיס או משקל נמוך, ובמידה והם קיימים יש להתייעץ עם הרופא לגבי ביצוע הבדיקה, אשר לרוב ימליץ לבצע אותה אחת לשנתיים.
  • מעקב אחר נשים המטופלות כנגד אוסטאופורוזיס – אצל נשים המאובחנות כסובלות מדלדול עצם יש לבצע את הבדיקה אחת לשנתיים, על מנת לעקוב אחר מצב העצמות והצלחת הטיפול.
  • מחלות רקע המשפיעות על צפיפות העצם – מחלות כמו היפרתיירואידיזם (יתר פעילות של בלוטת התריס) או היפר-פארא-תיירואידיזם (יתר פעילות של בלוטת יותרת התריס) משפיעות על מאזן הסידן בגוף ועלולות להגביר את הסיכון לאוסטאופורוזיס. בנוסף, אנשים המטופלים בסטרואידים במשך שנים רבות נמצאים גם כן בסיכון לדלדול עצמות, וצריכים לבצע את הבדיקה על פי המלצות הרופא.
  • גברים ונשים מעל גיל 60 ללא היסטוריה של אוסטאופורוזיס – אחרי גיל 60, רופאים רבים ימליצו לגברים ולנשים לבצע בדיקת צפיפות עצם על מנת לשלול אוסטאופורוזיס, גם אם לא קיימים גורמי סיכון. במידה והבדיקה תקינה, ניתן לחזור עליה אחרי 5 שנים.

חשיבות וייחודיות הבדיקה

לתוצאות בדיקת צפיפות עצם חשיבות רבה, מכיוון שבדיקה זו מסייעת לאבחנת מחלת אוסטאופורוזיס. ללא אבחנה וטיפול, המחלה מחמירה וגורמת בעיקר לשברים רבים אשר לא תמיד פשוט לטפל בהם. לעומת זאת, אבחון מוקדם של המחלה מאפשר טיפול תרופתי אשר מונע את הופעת השברים ומאפשר חיים תקינים.

כיצד מתבצעת בדיקת צפיפות עצם?

בדיקת צפיפות עצם מתבצעת על ידי סורק מיוחד אשר בודק את צפיפות העצם על ידי שימוש בקרני רנטגן. הבדיקה מתבצעת בשכיבה על משטח מיוחד, ונמשכת כ-10 דקות במהלכן הסורק שולח קרני רנטגן אשר נקלטות בעצמה שונה בהתאם לצפיפות העצם.

יש לציין שאין מקום לחשוש מכמות הקרינה, מכיוון שבדיקה זו משתמשת בכמות קטנה מאוד של קרינה, אשר מקבילה לכ-10% מהקרינה המתקבלת בצילום חזה.

תופעות לוואי של הבדיקה

בדיקת צפיפות עצם דומה לצילום רנטגן רגיל ונחשבת לבטוחה ביותר, ואינה כוללת תופעות לוואי. חלק מהנבדקים יחושו מעט חוסר נוחות בשל השכיבה הממושכת וחוסר התזוזה, אך מלבד זאת אין לבדיקה כל השפעה שלילית על הגוף.

תוצאות אפשריות ומשמעותן

תוצאות הבדיקה מפוענחות ומפורשות על ידי רדיולוג וכוללות שני ערכים אשר מעידים על צפיפות העצם ביחס לממוצע. ערכים מעל 1- נחשבים לתקינים, בעוד ערכים של 1- עד 2.5- מעידים על ירידה במסת העצם וערכים של מתחת ל-2.5- נחשבים לאוסטאופורוזיס. התוצאות מתקבלות על פי שני ציונים:

  • T score – השוואה בין צפיפות העצם שנבדקה לבין הצפיפות הנורמלית בנשים צעירות. מדד זה מתאים לבדיקה בעיקר בנשים מבוגרות (אשר מהוות את רוב הנבדקים).
  • Z score – השוואה בין צפיפות העצם לממוצע בקבוצת הגיל והמין.

על פי תוצאות הבדיקה ניתן להתחיל טיפול תרופתי במידת הצורך במטרה למנוע את החמרת המחלה ואת התפתחות הסיבוכים השונים.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן