דיקור מי שפיר לאימהות שבדרך

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

משרד הבריאות של מדינת ישראל מציע לאמהות ולאבות שבדרך, סל גדול מאוד של בדיקות אותם הם יכולים לבחור לבצע במהלך ההריון. זוגות רבים מוצאים את עצמם מתלבטים רבות בנוגע לבדיקות שרצוי לבצע במהלך ההריון והאם בכלל לבצע אותן.

אחת הבדיקות שמעוררת את החשש הגדול ביותר בזמן הריון היא בדיקת מי השפיר. לאחרונה אנו שומעים על מקרים מצערים בהם נגרם נזק לעובר וליולדת לאחר הבדיקה. חשוב לעמוד על הסיכונים והחסרונות שיש לבדיקה על מנת לקבל החלטה שקולה.

מהי בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר מתבצעת במהלך השבועות 16-20 להריון ובמהלכה מוחדרת מחט דקה וארוכה דרך הבטן של האשה. המחט חוצה את דופן הרחם ומגיעה לחלל בו נמצא העובר במהלך ההריון.

חלל זה מלא בנוזל השפיר, שהוא למעשה השתן של התינוק. הרופא שואב באמצעות המחט כמות של כ-20 סמ"ק מהנוזל ומוציא את המחט. הנוזל שנשאב מכיל בתוכו תאי עור ותאים מדרכי השתן של העובר.

הדגימה שנלקחה נשלחת למעבדה ושם מתבוננים על תאי העובר ומסיקים על בעיות שאולי קיימות אצלו. חשוב לציין שכל התהליך הנ"ל מתבצע לאחר חיטוי של מקום הדקירה, כיסוי סטרילי של אזורים חשופים ותוך כדי הסתכלות באולטרסאונד.

היתרון הבולט בבדיקה זו היא שלא מדובר בעוד בדיקת הדמיה כמו בדיקת אולטרסאונד. היא נותנת לנו אפשרות להסתכל על הכרומוזומים של העובר ובכך מאפשרת זיהוי כמעט מלא של תסמונות קשות, כמו תסמונת דאון או טרנר ומאפשרת לבני הזוג לקבל החלטה בנוגע להמשך ההריון, או להתכונן ללידה של תינוק שאינו בריא.

רופא ימליץ לבני הזוג על ביצוע בדיקת מי שפיר במקרה של תוצאות בדיקות סקירה שאינן תקינות. דוגמא אחת לכך היא בדיקת שקיפות עורפית שיצאה לא תקינה.

כמו כן, ככל שגיל האישה ההרה עולה, כך עולה גם הסיכוי ללידת תינוק הלוקה בתסמונת דאון, ולכן קיימת המלצה לנשים מעל גיל 35 לבצע את הבדיקה. סיבה נוספת לביצוע הבדיקה היא קיום של מחלה גנטית במשפחה ששני ההורים נשאים שלה. אפשר גם לבצע בדיקה זו כדי לשלול קיום של מחלות זיהומיות בהריון או לבדוק האם ישנה דליפת מי שפיר.

בדיקת מי שפיר – סיכונים

אנשים רבים נחרדים מעצם המחשבה של הכנסת מחט כה ארוכה בקרבה לעובר הקטן שנמצא בבטן אימו. הסיכוי לפגיעה של המחט בעובר הינו מזערי הודות לשימוש באולטרסאונד לפני ובמהלך הבדיקה- הבודק מוודא שהוא אינו מחדיר את המחט בקרבה לאזור בו נמצא התינוק.

כמו בכל פעולה חודרנית אחרת, על אף נקיטת אמצעי זהירות וסטריליזציה מקסימאליים, תמיד קיים החשש לזיהום. עם השנים, מספר מקרי הזיהום כתוצאה מבדיקת מי שפיר הולך ופוחת ועל פי מחקרים עדכניים, מספר המקרים של דלקת בקרומי השפיר כתוצאה מהבדיקה עומד על 1:1000.

החשש הגדול ביותר של הורים הוא שהבדיקה תגרום להפלה. סיכון זה קיים, אך הוא נמוך ועומד על מקרה אחד ל-400 בדיקות.

לאחר בדיקת מי שפיר

לאחר הבדיקה האשה משוחררת לביתה עם המלצה למנוחה של 24 שעות ושתייה מרובה. בשלושת הימים הבאים מומלץ להימנע מהרמת חפצים כבדים ומקיום יחסי מין שעלולים לגרום להתכווצויות ברחם. התכווצויות יכולות להופיע גם ללא קיום יחסי מין, אך לרוב חולפות מעצמן תוך 24 שעות.

בכל מקרה של הופעת כאבים חריגים, חום, דימום או רטיבות חובה לפנות מיידית לרופא ולדווח על התסמינים.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן