בדיקת מח עצם לאבחון מחלות דם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מח העצם הוא רקמה הנמצאת בתוך העצמות ואחראית להתמיינות והבשלת כדוריות הדם. במח העצם כדוריות הדם נוצרות ועוברות מיון לשתי שורות: השורה האדומה – המכילה את כדוריות הדם האדומות שתפקידן להעביר חמצן לרקמות, והשורה הלבנה האחראית ליצירת תאי דם לבנים שאחראים לפעילות מערכת החיסון.

בנוסף, מח העצם אחראי ליצירת טסיות הדם שאחראיות על תהליך הקרישה. לאחר שלב יצירת שתי השורות, כל שורה עוברת הבשלה לכדוריות דם בוגרות, שבמצב זה יוצאת לזרם הדם.

אם כן, במח העצם מבוצעים 2 תהליכים עיקריים: נוצרות שתי שורות תאי הדם (אדומה ולבנה) שעוברות הבשלה לתאים בוגרים שיוצאים לזרם הדם. בעיה באחד התהליכים, ובעיקר עודף או חוסר הבשלה עלולה לגרום לפתולוגיות שונות ולמחלות של הדם.

מתי מבצעים בדיקת מח עצם?

בדיקת מח עצם היא תהליך בו שואבים מעט מח עצם על מנת לבחון אותו במיקרוסקופ. זוהי דרך לאבחן מחלות שונות שקשורות להפרעה בתאי הדם כמו סרטן הדם על מחלותיו השונות וסוגי אנמיה שונים.

בדיקת מח עצם מתבצעת על מנת לאשר חשד הקיים בקשר למחלות של הדם. כאמור, מח העצם אחראי על ייצור המרכיבים התאיים של הדם, ופעמים רבות הוא המקור למחלות הדם ההיקפי, או לפחות יכול להביא לאבחנה מדוייקת יותר.

בין המחלות העיקריות המאובחנות על ידי בדיקת מח עצם נמצאות לוקמיה, מיילומה נפוצה, לימפומה, סוגים שונים של אנמיה ופנציטופניה. למרות שניתן לראות מחלות אלה גם בבדיקת דם "רגילה", פעמים רבות בודקים גם את מח העצם כדי לקבל אבחנה סופית ומדוייקת, ולקבל תמונת מצב על תהליך יצירת הכדוריות – המטופוייזיס.

כמו כן, בחולי סרטן דם בודקים אחת לכמה חודשים את מח העצם, כדי לבחון את התקדמות המחלה. במקרים נדירים יותר, מבצעים את הבדיקה כאשר יש חשד שסוג סרטן שאינו קשור לסרטן הדם שלח גרורות אל העצמות.

מהלך הבדיקה

הבדיקה מתבצעת בהרדמה מקומית, כאשר מחט מוחדרת אל עצם האגן באזור הישבן. קיימות שתי שיטות לביצוע הבדיקה: השיטה הראשונה נקראת ביופסיה ובה לאחר החדירה לתוך העצם, מבצעים שאיבה של פיסת רקמת מח עצם.

השיטה השניה נקראת needle aspiration – הכנסת אוויר בעזרת מחט – ושם בעצם מבוצעת הכנסת אוויר לריקמה ושאיבת נוזל ותאים. בדיקה זו מאפשרת בדיקה פרטנית של התאים שנשאבו.

בדיקת הכנסת אוויר בעזרת מחט

היתרון העיקרי בבדיקת הכנסת אוויר עם מחט היא מהירות גבוהה – התוצאות מתקבלות תוך זמן קצר יחסית והעיבוד הנדרש מועט מאוד. בנוסף, מקבלים כמות גדולה של תאים מסוגים שונים ויש את האפשרות לבצע עליהם בדיקות פרטניות במטרה לאפיין אותם טוב יותר. לדוגמא, מבצעים בדיקות מולקולריות שונות כמו בדיקות גנטיות שחשובות מאוד למתן פרוגנוזה. החיסרון בבדיקת הכנסת האוויר במחט הוא שבדיקה זו לא מייצגת את כל התאים, ולכן אפשר לפספס סוגי תאים שונים.

ביופסיית מח עצם

לעומת בדיקת מח עצם על ידי החדרת אוויר עם מחט, בביופסיית מח עצם לוקחים פיסה שלמה ממח העצם. ולכן היתרון העיקרי הוא בעיקר קבלת מבט על המבנה הכללי של מח העצם, על תאי התמיכה ועל הארכיטקטורה שמאוד חשובה לאבחנה.

בנוסף, בדיקה זו מכילה את כל התאים ומאפשרת את בדיקתם לעומת הכנסת אוויר במחט שלא כוללת את כלל התאים במח העצם. החיסרון הגדול של ביופסיית מח עצם הוא הזמן הרב העובר מרגע הבדיקה ועד קבלת התוצאות – תהליך עיבוד ארוך.

לאחר הבדיקה

לאחר הבדיקה האזור נשאר חבוש כ-24 שעות למניעת דימומים. כמו כן, יש לשים לב לשינויים מיוחדים לאחר הבדיקה כמו דימומים, כאבי ראש וסחרחורות וכו', מפני שאחד הסיבוכים של בדיקת מח עצם הוא יצירת תסחיפי שומן אל מחזור הדם.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן