בדיקה לחיזוי רעלת היריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקה לחיזוי רעלת ההריון

מהי רעלת היריון?

בדיקה לחיזוי רעלת ההריוןרעלת היריון היא מחלה (ניתן לומר גם שזה סיבוך היריון) שתוקפת אך ורק נשים הריוניות (כ- 5% מהנשים). רעלת היריון היא מעין סיבוך שמלווה בעלייה בלחץ הדם ובהפרשה בכמויות מוגברות של חלבון בשתן, ובמקרים מסוימים גם בפגיעה בתפקודי הכבד והכליות, בתפקוד של אברים נוספים ושל מערכות שונות בגוף, בניהן מערכת קרישת הדם. כמו כן, עלולה להיות הפרעה בתפקודי השלייה.

רעלת היריון היא מחלה מסוכנת לאישה ההרה ולעובר, עד כדי סכנת מוות לאם והתפתחות לא תקינה של העובר – מצוקה עוברית ולידה במשקל נמוך עד כדי פגות. זוהי בעצם תגובה חריגה של הגוף להיריון עצמו, ולא הרעלה של הגוף, ועל פי רוב היא מופיעה לקראת סיום ההיריון וחולפת עם תום ההיריון.

לאישה אשר לוקה במחלת רעלת היריון יש 300 מ"ג או יותר של חלבון בשתן במהלך 24 שעות ולחץ דם של לפחות 140/90. הרפואה לא יודעת עדיין מהו הגורם לרעלת היריון וכיצד מטפלים בה, אך מניחים שהיא נובעת מהשרשה לא מוצלחת של השלייה ברחם. כשהשתרשות השלייה היא שטחית מדי, היא אינה מקבלת מספיק דם, ובתגובה לכך היא מפרישה חומרים אשר מעודדים צמיחת כלי דם חדשים, והם גורמים למחלה.

מחלת רעלת היריון היא גורם מרכזי מאוד בתחלואת נשים הרות, כאשר במצבים קשים וקיצוניים שלה היא עלולה לגרום למוות של האם ושל העובר. אחוז קטן של הנשים שחלו ברעלת היריון אינן מצליחות להתאושש מההשלכות ומהקשיים שקיימים אחרי הלידה, במשך שנים לאחר מכן. רוב הנשים הללו נתונות בסכנה לחלות במחלות לב וכלי דם, יותר מנשים אחרות, במהלך שנות הארבעים לחייהן.

גם תינוק שהיה בסכנת רעלת היריון בהיותו עובר, ונולד פג, עלול לסבול בעתיד מההשלכות של לידת פג כמו הפרעות מוטוריות ותנועתיות, קשיי למידה, בעיות ראייה ועוד. במצבים קיצוניים במיוחד ישנה סכנה לחיי העובר ולחיי התינוק שייוולד.

בדיקת  PP13

חברה בשם "דיאגנוסטיק טכנולוג'יס" פיתחה את בדיקת PP13 שבודקת את החלבון השלייתי. בחברה הצליחו להגיע לבידוד של חלבון ייחודי לשלייה, ובעזרת בדיקת דם פשוטה מצליחים לקבוע את רמת החלבון בדם. הבדיקה נעשית בשליש הראשון במהלך ההיריון (החל מהשבוע השביעי). אם רמת החלבון מתגלה כנמוכה מהנורמה, אז לאישה יש סיכון מידי להתפתחות רעלת היריון.

הבדיקה מאפשרת לחזות רעלת היריון שעלולה להתפרץ שישה חודשים קדימה, לקראת סוף ההיריון. בדיקת PP13 מצליחה לחזות 80% מהמקרים. באמצעות תוצאות הבדיקה הרופאים יכולים לשקול את הנושא של טיפול תרופתי (אילו תרופות ובאיזה מינון) כדי לצמצם עד כמה שאפשר את ההתפרצות של רעלת ההיריון. ישנם מקרים שגם ניתן למנוע לגמרי את התפרצותה.

יתרונות וחשיבות הבדיקה

בדיקה לחיזוי רעלת היריון מאפשרת לרופאים להפנות את הנשים בעלות סיכון גבוה למעקבים קפדניים במרפאות להיריון בסיכון גבוה, שבהן יקבלו את הטיפול הטוב ביותר. טיפולים כאלה יכולים להיטיב עם התפתחות ההיריון ועם תוצאותיו. הנשים בעלות סיכון גבוה לרעלת היריון יכולות לקבל טיפול מונע על ידי תוספי סידן, אספירין במינון מתאים וחומצה פולית. זיהוי מוקדם של רעלת היריון וקבלת טיפול הולם, מגדילים את הסיכויים בהפחתת החומרה שלה ואפילו להביא למניעתה באופן מוחלט.

אישה שמזוהה כמי שעלולה לחלות ברעלת היריון מופנית לבדיקה שנייה ושלישית, אם מתגלה בכך צורך, מכיוון שבדיקות נוספות לאיתור רעלת היריון יכולות לאשש או להפריך את העובדה כי קיימת הסכנה, וגם לדעת בצורה טובה יותר באיזה אופן יש להמשיך את המעקב ואת הטיפול.

ראו גם:
מחלת פנילקטונוריה

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן