הקשר בין אסתמה ופעילות גופנית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אסתמה (קצרת נשימה) היא מחלת ריאות כרונית המתבטאת בהתקפים.חולי אסתמה עשויים לסבול מקוצר נשימה,מחסור בחמצן ושיעול כרוני שעלולים להוביל למוות. ישנו קשר ישיר בין אסתמה ופעילות גופנית. נעמוד עליו במאמר זה תוך כדי מתן דגש על התופעה בקרב ילדים.

מהי אסתמה מבחינה רפואית?

אסתמה הינה מחלה של היצרות דרכי הנשימה. השרירים מתכווצים סביב דרכי הנשימה ומונעים מהאוויר להיכנס ולצאת בחופשיות. ריר צמיגה מופרש וחוסם גם הוא את המעבר החופשי של האוויר. התקפים אסתמה ופעילות גופניתאלו נובעים מדלקת בדרכי הנשימה אשר גורמת לשרירים שסביב הסמפונות להתכווץ ובכך מונעים יציאת אויר רגילה.

אסתמה עלולה לנבוע  מגורמים רבים:

  • גירויים וחשיפה לחומרים אלרגנים
  • לשינויים במזג האוויר
  • למאכלים מסוימים
  • מאמץ גופני
  • תורשה
  • רגישות לתרופות מסוימות
  • לעישון
  • לזיהום אוויר
  • לחץ ומתח נפשי רב.

להרחבה בנושא: אסתמה

אסתמה ופעילות גופנית

הגישה שהייתה רווחת בעבר היא שחולי אסתמה לא צריכים לעשות פעילות גופנית בגלל הפוטנציאל להתקפים. היום יודעים כי פעילות גופנית משפרת את איכות חייהם של החולים. ריצה, שחייה, חתירה בקאייקים כל אלו תורמים לשיפור ביכולות הפיסיות שלהם, בחיזוק המערכת החיסונית וכמות החמצן שהם שואפים ונושפים.

מחקרים מראים שיפור מובהק באיכות החיים ובירידה של תכיפות ההתקפים בקרב הסובלים מאסתמה המבצעים פעילות גופנית על בסיס קבוע.

גם על פי תפיסות של הרפואה המשלימה יש חשיבות מכרעת לפעילות גופנית בשיפור מצבו של החולה. טיפולים אלטרנטיביים מתמקדים בשינוי אורח חייו של המטופל וחלק לא מבוטל מזה הוא הכנסת פעילות גופנית לסדר היום שלו. שינויים נוספים באורח החיים מתבטאים בשינוי התזונה והימנעות ממאכלים הגורמים לגירוי נשימתי כגון מוצרי חלב או מאכלים בעלי תיבלון רב.

אסתמה בקרב ילדים

היות שאחת מהסיבות לגירוי מערכת הנשימה היא פעילות גופנית, יש סיכוי שאסטמה תתפתח יותר בקרב ילדים כדוגמת אסתמה שנגרמת על רקע פעילות גופנית. במקרים אלו לא מדובר במחלה כרונית אלא בהתקפים הקורים אך ורק בעת פעילות גופנית מאומצת.

ניתן לחשוב כי הפתרון היחיד למניעת ההתקפים היא הימנעות מפעילות גופנית במיוחד פעילות אירובית שמצריכה סיבולת לב ריאה, אולם אין זה כך. פעילות גופנית מבוקרת חשובה לכל אחד גם לחולי אסתמה ועשויה עם הזמן לגרום לפיתוח סיבולת לב ריאה ולהגדלת המחזורים בין התקף להתקף.

מחקרים שנעשו על ילדים חולי אסתמה שבהשתתפו בתוכנית אימונים מבוקרת מצביעים על כך שחל שיפור משמעותי ביכולת שלהם צריכת החמצן וסיבולת הגופנית שלהם: הם יכלו לשאת עומס גופני רב יותר מבעבר. כמו כן נמצא כי תפקוד מערכת הנשימה השתפר לאין שיעור.

כמובן שבקרב הילדים חולי האסתמה, המבצעים פעילות גופנית, חשוב שהפעילות תהיה מבוקרת והדרגתית. זאת על מנת להימנע מהתקפים יחמירו את המחלה וידרדרו את המצב הגופני של הילד. יש להדגיש כי פעילות גופנית שהעומס שלה הדרגתי ומבוקר תביא לשיפור בבריאותו ובאיכות חייו של הילד, ועל כן היא מומלצת מאוד.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן