תזונה בריאה

תזונה היא הרבה מעבר למה שאנחנו מכניסים לפה. תזונה יכולה להיות הנאה, הפגת שעמום, אורח חיים, מסורת ומנהגים.תזונה

מהצד הפחות נעים שלה, תזונה יכולה להוות גם עיסוק כפייתי, דיאטות ממושכות או הרעבה עצמית, ולגרום לסבל רב ולמחלות.

מהי תזונה בריאה?

מתי נדע שאנו סובלים מחסך תזונתי? וכיצד מתמודדים עם חסכים תזונתיים?

תזונה נכונה מושתתת על צריכת מזון מגוון, אשר מכיל את כל אבות המזון. את המושג "אבות המזון" כולנו מכירים היטב, אבל לא תמיד אנו מביאים את המושג הזה בחשבון כשאנו ניגשים לקנות אוכל או לבשל.

אבות המזון הם המרכיבים הבסיסיים הדרושים לבריאות הגוף שלנו. טבעונים וצמחונים, למשל, סובלים מחסך באחד או יותר מאבות המזון, מה שעלול להתבטא במחלות וזיהומים וכן בתופעות כמו נשירת שיער, פגעי עור, בעיות עצם, וכל המצבים הנלווים לתהליך ההזדקנות.

  • ויטמינים – מסייעים לויסות תהליכי בניית תאים ורקמות, ליצירת אנרגיה ועוד. הויטמינים מצויים בפירות ובירקות וכן בבשר ובדגים.
  • מינרלים – המינרלים מסייעים לבניית מערכות שונות בגוף, הם מצויים בקטניות שונות, בירקות, במוצרי חלב ובאגוזים.
  • פחמימות -  הפחמימות משמשות להפקת אנרגיה הנחוצה עבור כל תפקודי הגוף. הפחמימות מצויות באורז, חיטה, לחם, פסטה, תפוחי אדמה, פירות, סוכר ועוד.
  • שומנים – השומנים בגופנו, גם אם הם לא תמיד לרוחנו, חשובים להגנה על האיברים הפנימיים מפני שינויי טמפרטורה ומפני פגיעות שונות. השומנים הם גם המקור העיקרי להפקת אנרגיה. שומנים מצויים בשקדים, אגוזים, בשר ודגים, שמנים, אבוקדו ועוד.
  • חלבונים – החלבונים עשויים מסוגים שונים של חומצות אמינו. הם חשובים לבניית השרירים, למערכת החיסון, למערכת ההורמונלית ועוד. החלבונים מצויים במוצרי חלב, בשרים, דגים וקטניות.

אלו סימנים מצביעים על חסך תזונתי?

תזונה בעייתית משפיעה על כל מערכות הגוף. מטפלים אלטרנטיביים מרבים לפנות קודם כל לאפיק התזונתי בתהליכים טיפוליים, אך רופאים קונבנציונליים לרוב מתמקדים בטיפול בבעיה הבוערת- במחלה או בזיהום – ולאו דווקא בגורם הנסתר לאותה בעיה.

ישנן מחלות שאנו מקשרים מייד לתזונה, למשל עצירות (טחורים, פיסורה) או שלשול. אך כאשר אנו סובלים מבעיות במערכת התנועה, במערכת ההורמונלית, במערכת הנשימה, בכלי הדם, במערכת השתן ועוד- לרוב לא נתייחס לחלקה של התזונה בבעיה ולא נשנה דיאטה בהתאם לצורך.

הנה כמה תסמינים שיכולים לנבוע מחסכים תזונתיים:

  • חסך בצריכת חומצה פוליתאנמיה, עיכוב בהתפתחות אצל ילדים, נטייה לקרישתיות יתר של הדם.

אלו רק דוגמאות אחדות, אך כמעט כל בעיה רפואית קשורה באיכות התזונה ובחסר של אחד מאבות המזון. לעתים מדובר כמובן גם בצריכה עודפת של מזונות מסוימים (למשל סוכרים ושומן רווי) שעלולה להביא לעודף משקל, לחסימת כלי דם ועוד.

לכן מומלץ לחשוב על שינוי תזונתי עם כל הופעה של מחלה, תשישות, עליה או ירידה מוגזמת במשקל וכל סימן למצב בריאות רעוע, ולמניעת החמרת מצב על ידי תזונה בגיל הזהב.

ייעוץ תזונתי

טיפול תזונתי אינו בהכרח דיאטה. לעתים הרזיה נדרשת כדי להגיע למשקל תקין ולשמור על אורח חיים בריא, אך פעמים רבות תחלואים גופניים דורשים שינוי תזונתי אחר – לרוב צריכה מוגברת של ויטמינים, מינרליים או רכיבי מזון אחרים, בין אם באמצעות התאמת תפריט מגוון יותר או באמצעות נטילת תוספי מזון.

כיום יותר ויותר חתכי אוכלוסיה נוטלים תוספי מזון: קשישים, ילדים, נשים בהריון, נשים בגיל המעבר ועוד.

בין תוספי התזונה ניתן למצוא ויטמינים (ויטמין C, ויטמין B, קרוטנואידים ועוד), מינרלים (סידן, מגנזיום, אבץ, ברזל, אשלגן ועוד), תוספים לבריאות המוח, תערובות צמחיות, חומצות אמינו וחלבונים.

ממצא מפתיע שפורסם לאחרונה, מתקשר לסגולותיו הרפואיות של השוקולד. אנו מכירים את השוקולד כמזיק לבריאות וכגורם להשמנה, סכרת ועוד. במחקר שנעשה לאחרונה, נמצא כי לשוקולד ישנן סגולות רפואיות שמסייעות במניעת התקפי לב, הורדת לחץ דם ועוד.

מידע נוסף: תזונה ודיאטה



כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

קראו את הפוסט הקודם:
כאב כרוני – מקור הכאב ודרכי טיפול

במשך שנים רבות אנשים סבלו מכאב ממושך, לעתים במשך חיים שלמים, ולא העזו לקרוא לזה מחלה. רק עם הגעת נתונים...

סגור