תוספי מזון – צריכים ויטמינים?

תוספי מזון הם חומרים שנמצאים במזון באופן טבעי והוצאו ממנו באופן מלאכותי כדי להוסיפם בהתאם לצורך. הם מופקים ע"י תהליכים כימיים או ביצור תעשייתי וניתן למצוא אותם במספר צורות:

  • כמוסות
  • טבליות
  • אבקות
  • נוזלים.

מתי אנחנו זקוקים לתוספי מזון?

גופנו לא נועד לעמוד במצבי מתח ולחץ יומיומיים שמזמנים החיים המודרניים. אם נוסיף לכך את עומס הרעלים שאנחנו קולטים  מהסביבה (עשן, חומרי הדברה המשמשים בחקלאות ובתעשייה, או גידולים על קרקע עשירה בכימיקלים וחומרים מזהמים אחרים), הרי שאנחנו זקוקים לתמיכה שלא תמיד אנחנו מקבלים אותה מהמזון הרגיל.תוספי מזון - צריכים ויטמינים?

אנשים אשר חולים במחלות כגון: אנמיה, סרטן וכדומה, זקוקים לתוספי מזון החסרים להם.  ספורטאים ומפתחי גוף משתמשים באופן קבוע בתוספי מזון, כגון: חלבונים, על מנת לשפר את ההישגים והיכולות הספורטיביות שלהם.

יש לזכור כי צריכת תוספי מזון צריכה להתבצע לפי צרכים אינדיבידואליים של כל אחד ואחת, המתבססים על מצב בריאותו, גילו והרגלי התזונה שלו, אך לפני הכול, נטילתם צריכה להיעשות רק על פי ייעוץ מקצועי של דיאטנית מוסמכת ולאחר בדיקה רפואית, הפרזה בנטילת ויטמינים שלא לצורך עלולה להיות מסוכנת.

מה כוללים תוספי המזון?

תוספי המזון כוללים: ויטמינים, מינרלים, חומצות אמיניות , חומצות שומניות חיוניות ותוספים נוספים הנחוצים לתפקוד נאות של גופנו.

מדוע אנו זקוקים לויטמינים?

הויטמינים הם חומרים אורגנים, כמות קטנה מהם נדרשת לפעילותו התקינה של הגוף, המילה גזורה מהמונח הלטיני "ויטה" שפירושו "חיים".

הגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו את הויטמינים הדרושים לו והמקור לאספקתם הוא המזון, מחסור בוויטמין אחד או יותר, עלול לפגוע ולשבש את המהלך התקין של תהליכים שונים בגוף כגון: הפקת אנרגיה וניצולה, חילוף חומרים, תפקוד מערכות ועוד.

סוגי הויטמינים הקיימים

  • ויטמין A:  חשוב לגדילה ולהתפתחות, בריאות העור, מסייע למערכת החיסונית, חיוני למנגנון הראיה ומונע חמצון של חומרים ותרכובות בגוף. ניתן למצוא אותו: כבד, שמן דגים, חלב מלא, ביצים ועוד.
  • ויטמין D: חיוני לגדילה ולבניית מסת העצם והשיניים ולפעילות השרירים. ניתן למצוא אותו: ביצים, חמאה, מרגרינה מועשרת בוויטמין D.
  • ויטמין :E  חיוני לתפקוד תאי הגוף ולהאטת תהליכי הזדקנות התאים,  מסייע לפעילות ויטמין A. ניתן למצוא אותו: שמנים צמחיים, אגוזים , ירקות ירוקי עלים.
  • ויטמין K:  חיוני לייצור חומרים העוזרים בקרישת הדם והוא חלק מרכזי במערכת הקרשת הדם. ניתן למצוא אותו: ירקות ירוקי עלים, מוצרי חלב, בשר לסוגיו, ביצים , דגנים , פירות שונים.
  • ויטמין C:  חיוני למבנה רקמות החיבור בגוף ותפקודן, ולכן חיוני להחלמת פצעים, חבלות וכוויות, מסייע בספיגת הברזל מהמזון, נוגד חמצון. ניתן למצוא אותו: פירות וירקות בעיקר קיווי, פירות הדר, פלפל , גמבה , ברוקולי, תרד, תות שדה, עגבניות, תפוחי אדמה.
  • ויטמין  B1: חיוני לתפקוד מערכת העצבים והעיכול ולשמירת מתח השרירים. ניתן למצוא אותו: דגנים מלאים כמו אורז מלא, איברים פנימיים כגון : כבד, לב, כליות, קטניות, אגוזים.
  • ויטמין  B2: מעורב בתהליכי חילוף החומרים של כל אבות המזון, מסייע בגדילה ומונע מחסור בדם, חשוב לבריאות העור והשיער. ניתן למצוא אותו: בשר, דגים, גבינות, קטניות ועוד.
  • ויטמין  B3: חיוני למערכת העצבים ולמערכת הנשימה, מחזק זיכרון, מונע כאבי ראש. ניתן למצוא אותו: בשר לסוגיו, תרד, גרעיני דלעת, ביצים, חלב ומוצריו.
  • ויטמין B6:  חיוני לחילוף החומרים של חלבונים, לתפקוד תקין של מערכת העצבים ולמניעת אנמיה. ניתן למצוא אותו: עופות, דגים , איברים פנימיים,ביצים אורז מלא סויה, בוטנים ואגוזים.
  • ויטמין B9- חומצה פולית: חיונית לתהליכי צמיחה, רבייה וליצירת תאי דם, ממלאת תפקיד במניעת מומים מולדים. ניתן למצוא אותו: כבד , שמרים, ירקות ירוקי עלים, קטניות.
  • ויטמין B12: חיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים, מח העצם ומערכת העיכול, ולחילוף החומרים של שמנים, חיוני למניעת אנמיה, מעורב בפעילות של חומצה פולית וויטמינים נוספים מקבוצה B. ניתן למצוא אותו: רק במזונות שמקורם מן החי,כבד, בשר לסוגיו, ביצים וחלב.
  • ויטמין 7B: חיוני להפקת אנרגיה מחלבון ומשומן, עוזר להרגיע ממתחים, שומר על העור. ניתן למצוא אותו: כבד , חלמון ביצה, דגנים, שמרים.
  • ויטמין :B5 חיוני לחילוף החומרים, פעולות מערכת העצבים ויצור הורמונים. ניתן למצוא אותו: בשר – בעיקר איברים פנימיים, דגנים מלאים, קטניות , בוטנים וברוקולי.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

קראו את הפוסט הקודם:
פיזיותרפיה – טיפול בכאבי גב, שיקום

בסוף המאה ה-19 באנגליה, החל להתפתח מקצוע הפיזיותרפיה, שהתחיל בתור עיסוי רפואי לשיקום בעיות פיזיולוגיות, אשר נבעו ממחלות ופגיעות נוירולוגיות...

סגור