סגולותיו הרפואיות של שוקולד מריר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מי לא אוהב שוקולד? בדרך כלל מאכל זה נחשב כלא בריא במיוחד – מזיק לשיניים, משמין ומכיל קלוריות מיותרות. מחקר חדש שנערך באוסטרליה ופורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי Brittish Medical Journal – BMJ שופך אור חדש על השוקולד המריר וסגולותיו הבריאותיות.

מחקר על שוקולד מריר

המחקר התבצע בקרב 2013 נבדקים, שסבלו כולם מהסינדרום המטבולי. הסינדרום המטבולי הוא שם כולל לתופעה רפואית נפוצה מאוד באוכלוסייה, הכוללת השמנה, סוכרת, והפרעה ברמות שומני הדם.

חולים בתסמונת המטבולית (שכונתה בעבר סינדרום X) הם בעלי סיכון מוגבר ביותר למחלות כלי דם ואירועים לבבים. חולים אלו זקוקים לטיפול מונע מיטבי כדי למנוע תחלואה. כל הנבדקים במחקר היו ללא עבר כלשהו של מחלות לב, ולא קיבלו טיפול ליתר לחץ דם.

מחקרים קודמים הראו ששוקולד מריר יכול להשפיע לטובה על בריאותם של המטופלים. נמצא ששוקולד מריר מפחית את רמת הכולסטרול בדם ומפחית את לחץ הדם. מכיוון שכולסטרול גבוה ויתר לחץ דם ידועים מזה זמן רב כקשורים למחלות כלי דם והתקפי לב, הרי שצריכת שוקולד מריר יעילה במניעת התקפי לב.

שוקולד מריר הוכח גם כמפחית תגובות דלקתיות, בעל פעילות נוגדת קרישיות (אנטי-תרומבוטי) והשפעה על מאזן החומרים בגוף. מחקרים שנערכו הראו שצריכת שוקולד מריר יכולה להפחית את לחץ הדם הסיסטולי בשיעור של 5 מ"מ כספית, ואת שיעור הכולסטרול ב – 0.21 מילימול לליטר.

החוקרים במחקר נעזרו במחקרי סקירה ומטא-אנליזות כדי להעריך את גדול האפקט ומשמעותו בקרב אוכלוסיית הנחקרים, וליצור באמצעים סטטיסטיים שונים מודלים כלכליים שייבחנו את היעילות של צריכת שוקולד מריר.

ממצאי המחקר

במחקר נמצא שצריכה של שוקולד מריר בכמות של 100 גרם ליום (או של החומר הפעיל במינון אקוויוולנטי) יכולה להפחית את השיעור של אירועים קרדיווסקולריים (התקפי לב ותעוקות חזה בלתי יציבות) בשיעור של 85 אירועים לכל 10,000 מטופלים, הצורכים שוקולד מריר למשך עשר שנים. במילים אחרות, אם עשרת אלפים חולים עם הסינדרום המטבולי ייטלו שוקולד מריר למשך עשר שנים, 85 התקפי לב ימנעו.

בהערכה של טיפולים רפואיים מקובל להעריך את התועלת של הטיפול ביחס לעלותו. כלומר – האם כדאי להשקיע בטיפול מבחינה כלכלית נטו, במונחים של מניעת אשפוז וצריכה של טיפולים רפואיים וכוח אדם רפואי.

בניתוח כזה שנערך על ידי עורכי המחקר נמצא שנטילת שוקולד מריר היא יעילה מבחינה כלכלית (cost –effective). ייתכן שבאמצעות מימון שוקולד מריר לחולים בסיכון, יכולה מערכת הבריאות למנוע טיפולים עתידיים ולחסוך כסף. החוקרים חישבו שמימון של שוקולד מריר בשיעור של 42 דולר לאדם הוא בעל תועלת כלכלית בניתוח לטווח הארוך.

מדוע שוקולד מריר מועיל לבריאות?

שוקולד מריר (dark chocolate) מכיל רכיב פעיל שנקרא פוליפנול (polyphenol). מנגנון הפעילות של החומר הפעיל בגוף לא הוכח לגמרי, ונמצא עדיין במחקר, אך משערים שחומר זה משפעל ייצור של חנקן חמצני (NO) בכלי הדם. חנקן חמצני ידוע כחומר פוטנטי המרחיב כלי דם, ולכן משפר את הזרימה ומפחית את לחץ הדם. ככל הנראה ההשפעה על לחץ הדם מופיעה בבעלי יתר לחץ דם ואנשים בריאים כאחד.

האם קופות החולים יתחילו לממן שוקולד מריר?

אם כי נראה שצריכת שוקולד מריר יעילה במניעה של אירועים לבבים, כדאי לזכור שמדובר בהפחתה מעטה למדי, לאחר צריכת כמויות גדולות של שוקולד במשך תקופות ארוכות.

אין כיום המלצה רפואית לצורך כמויות כאלו של שוקולד מריר, וספק רב אם המלצה כזו תופיע בעתיד. עם זאת, היתרונות הבריאותיים של השוקולד מקרבים אותנו צעד קטן נוסף אל הבנה וטיפול טובים יותר במחלות כלי הדם, ואולי גם מספקים נחמה קטנה בעת שאנחנו נוגסים בשוקולד.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן