טיפול באמצעות תא לחץ

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול בתא לחץ

טיפול בתא לחץטיפול בתא לחץ הוא מתן חמצן בלחצים הגבוהים מהלחץ האטמוספירי כחלק מטיפול. בישראל קיימים כיום 4 מרכזים אשר מפעילים תאי לחץ, בבית החולים "אסף הרופא", בבית החולים "יוספטל" באילת ושני מרכזים בחיפה המשמשים גם את חיל הים.

תא הלחץ בנוי כמעין חללית קטנה ואטומה, אשר בתוכו ניתן להעלות את הלחץ האטמוספירי בצורה מבוקרת , זאת על ידי דחיסת האוויר הנכנס לתוך התא. האדם אשר נמצא בתוך תא הלחץ נושם את האוויר הזה על ידי מסיכה או ללא מסיכה בתאים אשר דחוסים בחמצן לחלוטין.

שיטת טיפול זו מסייעת על ידי מספר מנגנונים להחלמה בגוף

הפחתת הלחץ

טיפול במחלת "הפחתת הלחץ" (decompression sickness) –  הבעיה נגרמת עקב צלילה לא נכונה ומובילה להצטברות בועות גז במחזור הדם , זאת כתוצאה מעלייה מהירה מדי לפני שטח המים. מתן חמצן בלחץ גבוה, מסייע בהוצאת בועות הגז ממחזור הדם.

זירוז החלמת רקמות

זירוז החלמת רקמות – מטרת הטיפול היא "מסירת" כמות גבוהה מהרגיל של חמצן לרקמות, במטרה לשפר את יכולת ההחלמה שלהם. העלאת הלחץ האטמוספרי מעלה את הלחץ החלקי של החמצן באוויר ועל ידי כך את כמות החמצן המומס בתוך תאי האדומים.

עלייה של 2-3 אטמוספירות לחץ, מגדילה את כמות החמצן בתאי הדם האדומים פי 20 ואף מסייעת לפעילות תקינה של כדוריות הדם הלבנות העוזרות בהגנה על הגוף.

אחוז החמצן אשר הרקמות יכולות "לשלוף" מתאי הדם האדומים עולה, לכן תאים אשר בלחץ אטמוספירי רגיל "מתקשים" לקבל חמצן בכמות מספקת לתהליכי החלמה (למשל תאים פגועים או רקמות מזוהמות), יכולים לבצע תהליכים מסוימים בצורה יעילה יותר.

ניתוב תאי גזע ממוח העצם

ניתוב תאי גזע ממוח העצם – מחקרים שנעשו לאחרונה גילו כי ניתן להשתמש בתאי לחץ , לצורך שינוע מהיר של תאי גזע ממוח העצם לרקמות אשר יש צורך לחדש אותם.

התוויות לשימוש בתא לחץ

ניתן לחלק את הסיבות לשימוש בתא לחץ לסיבות אקוטיות וכרוניות :

התוויות חריפות:

  • תסחיפי גז – נגרמים כתוצאה מחדירה של בועת אוויר למחזור הדם, בועת האוויר עלולה להגיע לרקמת הריאות ולגרום לכשל נשימתי.
  • מחלת הפחתת לחץ
  • הרעלה חד חמצנית – נגרמת מחשיפה מוגברת לפחמן חד חמצני אשר נפלט מתנורים ומשריפת דלק במכוניות ( לדוגמא לאחר ניסיון התאבדות או בעת שריפה). לפחמן חד חמצני יש יכולת רבה וגבוהה משל חמצן להיקשר להמוגלובין, הנמצא בתאי הדם האדומים ומעביר חמצן מהריאות ולרקמות. מתן חמצן בלחץ גבוה, מסייע בהפטרות מהפחמן החד חמצני ומסירת החמצן  החסר לרקמות.
  • אנמיה  קשה וחריפה – אנמיה נגרמת כתוצאה מחסר בכדוריות דם אדומות מסיבות שונות. בכדי למסור את החמצן הדרוש לגוף במצב חריף זה , ניתן להשתמש בתא לחץ.
  • שתלי עור אשר אינם נקלטים בצורה אידיאלית – יעלה את רמת החמצן ברקמה ויסייע בקליטת השתל.
  • זיהומים כלל מערכתיים – בעיקר כתוצאה מהידבקות בפטריות אשר אינן מגיבות לטיפול תרופתי
  • חסימה אקוטית של כלי דם.

התוויות כרוניות:

  • פצעים קשיי ריפוי – לדוגמא, פצעים הנגרמים בשל מחלת הסוכרת
  • זיהומים מתמשכים בעצמות.
  • נזקי קרינה –  בעיקר לאחר טיפולי הקרנות בחולי סרטן

תופעות לוואי אפשריות כוללות בעיות הנגרמות כתוצאה מהחשיפה ללחץ המוגבר, למשל פגיעה באוזן התיכונה כתוצאה מהפרעה ביכולת לאזן לחצים, בעיה זו לרוב חולפת לאחר מספר ימים.

פגיעה נוספת אשר עלולה להתרחש היא ברקמת הריאות. הפגיעה נגרמת משינויי הלחצים (נפוצה יותר בקרב חולי ריאות) ולכן טיפול בתא לחץ  מחייב צילום חזה תקין לפני ביצוע ההליך.
תופעות לוואי נוספות עלולות להיגרם כתוצאה מהריכוז הגבוה של חמצן במחזור הדם, לדוגמא פרכוסים כלליים.

קראו עוד:

קסדה מגנטית להפרעות נפשיות

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן